
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,166 |
ارزیابی شاخصهای ایمنی، ترافیکی و اقتصادی اقدامات آرامسازی ترافیک با بکارگیری شبیهسازی نرمافزاری (مطالعه موردی: شهر قم) | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
دوره 21، شماره 75، دی 1402، صفحه 285-295 اصل مقاله (1012.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله عمران | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2023.29039.2364 | ||
نویسندگان | ||
سجاد عبدی شیجانی* 1؛ سیدمحمدحسین دهناد2 | ||
1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد،گروه مهندسی عمران، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه قم | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 28 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
رشد روزافزون وسایل نقلیه و کاهش سطح ایمنی معابر در کشورهای درحال توسعه منجر به افزایش آمار تصادفات شهری شده است و سیاستگذاران مدیریت شهری به دنبال اعمال راهکارهای موثر برای ارتقای سطح ایمنی، کاهش هزینههای اقتصادی ناشی از وقوع تصادفات و خسارتهای زیست محیطی مصرف سوختهای فسیلی بودهاند که این امر با انجام اقدامات آرامسازی ترافیکی میسر میگردد که با محدود کردن سرعت وسایل نقلیه، رفتار رانندگان را متناسب با محیط تغییر میدهد. این مطالعه با ارائه 4 سناریوی پیشنهادی نظیر تغییر در تسهیلات کاهش سرعت، احداث تقاطع چراغدار و کاهش عرض راه جهت آرامسازی جریان ترافیکی برای یکی از معابر پرتردد و حادثهخیز در شهر قم با استفاده از نرم افزار شبیهساز ایمسان سعی در ارزیابی اقدامات آرامسازی جریان ترافیکی داشته است. ارزیابی تصادفات نشان داد که احداث تقاطعات چراغدار جدید با کاهش سرعت متوسط وسایل نقلیه موجب کاهش 5/35 درصدی تصادفات شده است و مجموع تعداد تصادفات از 474 عدد در سال 1398 به 217 عدد رسانده است؛ اما این امر منجر به افزایش زمان تاخیر شده و اتلاف وقت بیشتری در آن صورت گرفته است. در ادامه نتایج بررسی نشان داد که با حذف تسهیلات کاهش سرعت و افزایش عرض سوارهرو، زمان سفر به ترتیب به میزان 9/19 و 3/9 درصد نسبت وضع موجود کاهش یافته و با احداث تقاطع چراغدار، سرعت وسایل نقلیه به میزان 9/12درصد کاهش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آرامسازی ترافیک؛ ایمنی؛ شبیهسازی؛ پیشبینی تصادفات؛ ارزیابی اقتصادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of safety, traffic and economic indicators of traffic calming measures using software simulation (case study: Qom city) | ||
نویسندگان [English] | ||
sajad Abdi1؛ Mohamad Hosein Dehnad2 | ||
1Department of Civil Engineering, University of Qom, Qom, Iran | ||
2University of Qom | ||
چکیده [English] | ||
The increasing growth of vehicles and the decrease in road safety in developing countries have led to an increase in urban accident statistics. Urban management policymakers have aimed to implement effective solutions to improve the level of safety, reduce economic costs caused by accidents and environmental consequences of fossil fuel consumption. This is possible by implementing traffic calming measures, which change the behavior of drivers according to the environment by limiting the speed of vehicles. This study has tried to evaluate traffic calming measures by presenting 4 proposed scenarios, such as changing the speed reduction facilities, building a signalized intersection, and reducing the road width to calm the traffic flow on one of the high-traffic and accident-prone roads in Qom using Aimsun simulator software. The evaluation of accidents showed that the construction of new signalized intersections has reduced the average speed of vehicles by 35.5%, and the total number of accidents has increased from 474 in 2018 to 217. But this has led to an increase in the delay time and more time has been wasted. Further, the results of the investigation showed that by removing the speed reduction facilities and increasing the width of the road, the travel time was reduced by 19.9 and 9.3 percent, respectively, compared to the existing situation, and by constructing the signalized intersection, the speed of vehicles decreased by 12.9 percent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Traffic calming, Safety, Simulation, Accident prediction, Economic assessment | ||
مراجع | ||
[1] وهابزاده، ابراهیم. " تأثیر عوامل انسانی بر وقوع تصادفات رانندگی رایگان در جاده کرج - قزوین در سال 1383 و راههای کنترل و کاهش آن" . فصلنامه راهور4، 4 (1387): 113-142 [2] پژوهشکده آمار ایران. "گزارش تحلیلی آمار تصادفات و تلفات جادهای". (1398): 4-4-2-98-06 EC- [3] امیر پور، چاوشی. "روشهای نوین آرام سازی ترافیک". فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک 9، 3، (1387): 109-123 [4] باقری رامیانی، مسعود و غلامرضا شیرازیان. " ارائه مدل پیش بینی تعداد تصادفات حمل و نقل کالا مشتمل بر فوتی و جرحی با استفاده از برنامه ریزی ژنتیک". مدلسازی در مهندسی 18، 61، (1399): 62-49 [5] معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری." طراحی هندسی بزرگراه". آئیننامه 415، (1391) [6] معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران. " آییننامه طراحی معابر شهری" (1399) بخش 6 ، آرامسازی ترافیک [7] خاوندی، علیرضا و سید امید رضاییان. "بررسی اثر تراکم راههای دسترسی بر تصادفات در راههای دو خطه برونشهری (مطالعه موردی محور اهر-تبریز)". فصلنامه مهندسی حملونقل 9، 4، (1397): 619 -630 [8] حقیقی، فرشید، حامد یوسفی، رضا جعفری و علی اکبری. "بررسی تأثیر اقدامات ادراکی آرامکننده ترافیک در کاهش سرعت ورود به شهرها در دنیای واقعی و محیط شبیهساز رانندگی". فصلنامه مهندسی حملونقل 6، 3، (1393): 429-444 [9] Godley, Stuart Thomas. "A driving simulator investigation of perceptual countermeasures to speeding". [10] Katz, Bryan, and Hesham Ahmed Rakha. "Determination of Effective Design of Peripheral Transverse Bars to Reduce Speeds on a Controlled Roadway". no. 08-1253. (2008) [11] تنزاده، جواد و پژوهان توسطی خیری."اصلاح مشخصات فنی و اجرایی سرعتکاهها و روشهای آرامسازی معابر به منظور عبور وسایل نقلیه حامل مواد خطرناک". فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک10، 3، (1387): 25-32 [12] رضا حقیقی، فرشید، حامد یوسفی و فاطمه یوسفی." بررسی میزان تاثیرگذاری خطکشی عرضی روسازی بر آرامسازی ترافیک با استفاده از آزمون T(مطالعه موردی: ورودی شهر ایزدشهر)". مهندسی زیرساختهای حملونقل 1، 4، (1394): 91-79 [13] Fang, Fang Clara, and Lily Elefteriadou. "Some guidelines for selecting microsimulation models for interchange traffic operational analysis." Journal of Transportation Engineering 131.7 (2005): 535-543. [14] Rakha, Hesham A., and Michel W. Van Aerde. "Comparison of simulation modules of TRANSYT and INTEGRATION models." Transportation Research Record 1566.1 (1996): 1-7. [15]Respati, S.W "Traffic Modeling and Simulation on the Norra Promenaden-Packhusgatan Intersection, Sweden" Jurnal Teknologi Terpadu, 2015, 3(1). [16] Anya, Abseen R., et al. "Application of AIMSUN microsimulation model to estimate emissions on signalized arterial corridors." Transportation Research Record 2428.1 (2014): 75-86. [17] شفابخش، غلامعلی ، علی مصلی نژاد و سید محمد حسین ریاستیان. " اصلاح طراحی هندسی تقاطع نمازی شیراز با نرم افزار شبیه سازی Aimsun". مجله راهور10، 22، (1392): 95-111 [18] ابراهیمیان، سید محمد و ایمان عنایتی نوآبادی." کاربرد نرم افزار AIMSUN در مدیریت ترافیک مطالعه موردی محدوده میدان فردوسی تهران". همایش ملی مهندسی عمران کاربردی و دستاوردهای نوین، (1392) [19] عبدی، علی و علی مهدوی کوچکسرای." تحلیل تاثیر طراحی هندسی مربع در ویژگی های عملکردی آن با استفاده از نرم افزار شبیه ساز ترافیک ایسمان". مجله راهور، (1392) [20] Marfani, Sharukh, Shihora, Kanthariya, Kansara. "Traffic Improvement for Urban Road Intersection, Surat." Traffic 5.03 (2018): 2966-2970. [21] افشازاده، سجاد. " ارائه مدل برآورد چراغ راهنمایی با استفاده از گزارش آماری حجم ترافیک (مطالعه موردی: تقاطع غفاری- ناصری بیرجند)". فصلنامه علمی تخصصی ایده های نوین در علم، آموزش و فناوری 1، 2، (1396): 23- 21 [22] Shen, Yajun. "An optimization model of signal timing plan and traffic emission at intersection based on Synchro." IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. vol. 189. no. 6. IOP Publishing, (2018). [23] مویدفر، رضا، صالح فیضی. "طراحی و توسعه مدلی برای بهبود شبکه های دسترسی در شهرهای متوسط با استفاده از روش شبیه سازی (مطالعه موردی شهر سنندج)". مجله تحقیقات حملونقل4،2 (1398): 400-414 [24] نایبی، مهدی، سجاد فرهادی کیا و سعید فرخی زاده " بهبود عملکرد تقاطعهای همسطح با رویکرد افزایش سطح خدمات با الگوریتمهای شبیهسازی (مطالعه موردی: تقاطعها با چراغهای راهنمایی در استان تهران)". ششمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران. (1399) [25]سید محمد حسین دهناد و علیرضا نوری " بکارگیری شبیهسازی یکپارچه وسایل نقلیه و عابرین پیاده در ارزیابی سیاستگذاریهای قطار شهری (مطالعه موردی قطعهای از خط یک متروی تهرا)" مدلسازی در مهندسی، دوره 19، شماره66، مهر 1400، صفحه 129-121 [26] واحد تدوین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، "ارائه دستورالعمل در مورد نحوه شبیه سازی، کالیبراسیون و اعتبار سنجی نرم افزار ایمسان" حمید یزدان پناه، زینب عبادیشیویاری، محمد علی آرمان، افشین شریعتمحیمانی، مهدی عابدینی، مرتضی خشایی پور. جلد 1. [27] Caliendo, Ciro, and Maurizio Guida. "Microsimulation approach for predicting crashes at unsignalized intersections using traffic conflicts." Journal of transportation engineering 138.12 (2012): 1453-1467. [28]Luk, Tay ." The use and application of microsimulation traffic models". (2006) AP-R286/06 [29] حسینیان، سید محسن، محمود عامری و ندا کامبوزیا. "تحلیل و مدلسازی حوادث شهری تحت تأثیر عوامل جوی و ارائه راهکارهای ایمنی" نشریه جاده 106،19، (1400): 115-128 [30] Lord, Dominique, and Fred Mannering. "The statistical analysis of crash-frequency data: A review and assessment of methodological alternatives." Transportation research part A: policy and practice 44.5 (2010): 291-305. [31] Ning, Bo, Seonghyun Jeong, and Subhashis Ghosal. "Bayesian linear regression for multivariate responses under group sparsity." (2020): 2353-2382. [32] Pagliara, Francesca, and Filomena Mauriello. "Modelling the impact of high speed rail on tourists with geographically weighted poisson regression." Transportation Research Part A: Policy and Practice 132 (2020): 780-790. [33] Zapf, Antonia, Thomas, Christoph, Tobias, Tim. "Blinded sample size reestimation for negative binomial regression with baseline adjustment." Statistics in Medicine 39.14 (2020): 1980-1998. [34] Benlagha, Noureddine, and Lanouar Charfeddine. "Risk factors of road accident severity and the development of a new system for prevention: New insights from China." Accident Analysis & Prevention 136 (2020): 105411. [35] Kuha, Jouni, and Colin Mills. "On group comparisons with logistic regression models." Sociological Methods & Research 49.2 (2020): 498-525. [36] Go, Matthew and Joseph Hefner. "Morphoscopic ancestry estimates in Filipino crania using multivariate probit regression models." American Journal of Physical Anthropology 172.3 (2020): 386-401. [37] Pradhan, Biswajeet, Ibrahim Sameen. "Modeling traffic accident severity using neural networks and support vector machines." Laser Scanning Systems in Highway and Safety Assessment: Analysis of Highway Geometry and Safety Using LiDAR (2020): 111-117. [38] Cho, Wan Il, and Seung Ju Lee. "Fault tree analysis as a quantitative hazard analysis with a novel method for estimating the fault probability of microbial contamination: A model food case study." Food Control 110 (2020): 107019. [39] Jung, Sejin, Junbeom Yoo, and Young-Jun Lee. "A software fault tree analysis technique for formal requirement specifications of nuclear reactor protection systems." Reliability Engineering & System Safety 203 (2020): 107064. [40] بهروز، حجت اله، فرشید باباخانی و علیرضا سرکار "سیستم های مدیریت سرعت در سیستم حمل و نقل و ترافیک".انتشارات شرکت کنترل ترافیک تهران، جلد 1( 1388) [41] آیتی، اسماعیل "هزینه تصادفات (نظریه، کاربردی)" وزارت راه و ترابری، معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری، پژوهشکده حمل و نقل، (1388): 750 [42] Alireza, Ahmed, Mehdi, P "Investigating the effect of using video surveillance cameras in recording traffic violations on drivers' traffic behavior (case study of Gorgan city)". Golestan Police Science Quarterly 27 no: 7 (2016): 9-36 [43] جوادیان رضا و عین الله جهانی. "اثربخشی دوربین در ثبت طرح های زوج و فرد بر قانون رانندگان شهر تهران". مجله جاده50، 96 (1397): 161-171 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 902 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 227 |