
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,168 |
بررسی رفتارهای زیست محیطی دانشآموزان بر اساس محتواهای آموزشی (مورد: دبیرستانهای شهر سمنان و روستاهای اطراف) | ||
اقلیم و بوم سازگان مناطق خشک و نیمه خشک | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 1، دی 1402، صفحه 140-152 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/ceasr.2023.31776.1019 | ||
نویسندگان | ||
محمد نجارزاده* ؛ مائده افرادی1؛ مرضیه رضایی شهمیرزادی2 | ||
1کارشناس ارشد بازاریابی مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2کارشناس ارشد اکوتوریسم، دانشکده کویرشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 24 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 29 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه بروز معضلات زیستمحیطی و روند فزاینده آن و خطراتی که کره زمین را تهدید میکند چالش مهمی فراروی جوامع است و حفظ طبیعت با تغییر در دانش، تفکر و عملکرد ما درباره مسائلی که بیش از این انجام دادهایم امکانپذیر است. و این زمانی رخ خواهد داد که بیاموزیم؛ و در این میان آنچه قابل تأمل است نقش محتوای کتابهای آموزشی ونظام آموزشی بر رفتارهای زیستمحیطی میباشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی مقایسهای محتوای آموزشی و تأثیر عوامل جانبی در بروز رفتارهای زیستمحیطی و اکوتوریسمی در دانشآموزان شهر و روستا به انجام رسیده است. روش تحقیق در این مطالعه روش توصیفی- تحلیلی بوده که با انتخاب از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ساده از میان دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر سمنان و روستاهای اطراف آن صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه در سه بخش و با پنجاه گویه در بهار سال 95 جمعآوری گردیده است و با استفاده از نرمافزار spss مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است تفاوتی در بین دانشآموزان شهر و روستا از نظر رفتارهای زیست محیطی وجود ندارد و تفاوت معناداری از نظر عملکرد زیستمحیطی مطلوب، میان دانشآموزان دختر و پسر و دانشآموزان مدارس شهر و روستا دیده نشد؛ اگر چه سطح سواد والدین بر تقویت رفتارهای زیستمحیطی و اکوتوریسمی دانشآموزان مؤثر بود. همچنین دانشآموزان نگرش مثبت به محتوای کتاب داشتند و افزایش آگاهی دانشآموزان در مورد مسائل زیستمحیطی که در محتوای کتاب گنجانده شده بود، بهبود بیست درصدی در عملکرد آنان را موجب گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اکوتوریسم؛ رفتارهای زیستمحیطی؛ عملکرد زیست محیطی؛ نگرش زیست محیطی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117 |