
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,365 |
مدلسازی سیستم سیگنالینگ بلاک متحرک با بهره گیری از شبکه پتری فازی | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، دی 1402، صفحه 126-105 اصل مقاله (2.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2024.32515.1659 | ||
نویسندگان | ||
میلاد طاهریان؛ عباس دیدبان* | ||
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 12 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 13 دی 1402، تاریخ پذیرش: 26 دی 1402 | ||
چکیده | ||
سیستم سیگنالینگ به عنوان یکی از اجزای اصلی شبکه ریلی، نقشی تعیینکننده در ظرفیت خطوط و سر فاصله زمانی اعزام قطارها به عنوان دو شاخص عمده در بررسی عملکرد و ایمنی شبکههای ریلی دارد. فاصله ایمنی دینامیکی در سیستم سیگنالینگ بلاک متحرک و تنظیم آن بر اساس موقعیت و سرعت قطارها رویکردی مناسب جهت استفاده بهینه از ظرفیت خطوط شبکه ریلی و کاهش سر فاصله زمانی اعزام قطارها میباشد. در این مقاله با بهرهگیری از شبکه پتری فازی، به ارائه مدلی از بلاکبندی در سیستم سیگنالینگ ریلی و اعزام همزمان چند قطار در یک بلاک ثابت پرداخته شده است. در واقع با بهرهگیری از شبکه پتری فازی، به نوعی ساختار بلاک متحرک در کنار بلاک ثابت موجود در نظر گرفته میشود. به این منظور با تعریف متغیرهای کنترلی و توابع عضویت فازی برای آنها و ایجادپایگاه قوانین فازی با در نظر گرفتن الزامات ایمنی در خصوص مجوز و یا عدم مجوز ورود قطار پیرو به یک بلاک تصمیمگیری میشود. نوآوری اصلی این روش فراهم نمودن امکان بهرهمندی از مزایای سیستم بلاک متحرک بدون نیاز به تغییر سیستم قبلی و در نتیجه افزایش قابلیت اطمینان نسبت به بلاک متحرک میباشد. از نتایج این روش میتوان به افزایش ظرفیت شبکه و کاهش سر فاصله زمانی اعزام قطارها اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستمهای حملونقل ریلی؛ سیستم سیگنالینگ ریلی؛ بلاک ثابت؛ بلاک متحرک؛ شبکه پتری فازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling of moving block signaling system using fuzzy Petri net | ||
نویسندگان [English] | ||
Milad Taherian؛ abbas dideban | ||
Electrical and Computer Engineering Faculty Semnan university | ||
چکیده [English] | ||
The signaling system as one of the main components of the railway network, has a decisive role in the capacity of the lines and the headway of the trains as two major indicators in evaluating the performance and safety of the railway networks. The dynamic safety distance in the moving block signaling system and its adjustment based on the position and speed of trains is a suitable approach to optimally use the capacity of railway network lines and reduce the headway of trains. In this article using the fuzzy Petri net, a model of block in the railway signaling system and the simultaneous dispatch of several trains in a fixed block has been presented. In fact, by using the fuzzy Petri net, a moving block structure is considered next to the existing fixed block. For this purpose, a decision is made by defining control variables and fuzzy membership functions for them and defining fuzzy rules, taking into account the safety requirements regarding the permission or lack of permission for the follower train to enter a block. The main innovation of this method is to provide the possibility of benefiting from the benefits of the moving block system without the need to change the previous system and as a result increase the reliability compared to the moving block. From the results of this method, we can mention the increase of network capacity and reduction of headway train. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rail transportation systems, railway signaling system, moving block, fixed block, fuzzy petri net | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |