
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,401 |
Comparison of Different Turbulent Models in Flow on a Rotating Airfoil Considering Centrifugal Acceleration Force, Coriolis Force and Thermal Dissipation | ||
Journal of Heat and Mass Transfer Research | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، بهمن 2024، صفحه 285-296 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: Full Length Research Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jhmtr.2024.30533.1443 | ||
نویسندگان | ||
Iraj Fazeli Farsani؛ Bahman Asadi* | ||
Mechanical Engineering Group, Golpayegan College of Engineering, Isfahan University of Technology, Golpayegan, 8771767498, Iran | ||
تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 18 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 18 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
The moving blades in a circular path have many industrial applications, in more modern turbo machines, such as jet engine compressors, the flow conditions are completely incompressible. On the other hand, the 2D study of the flow around these blades, which shows many characteristics of the flow and simplifies the matter, is usually unavoidable. In this regard, the simulation methods LES and RANS, in order to simulate the flow around the NACA0012 airfoil, different modes of fixed and rotating airfoil with different angles of attack and 3D impeller mode have been implemented. The lift coefficient, drag coefficient, torque, and mass flow of S-A, RNG, SST, RSM, and LES models are compared. The net mass rate will be different in the above methods. In RANS methods, the value of the net mass rate is negative; that is, loss of mass rate occurs, but in the LES method, the value of the net mass rate is positive. The highest net mass rate is related to the LES method, and in RANS models, the reverse flow is observed. According to the results, the effects of body forces in energy equation or thermal dissipation under circular motion are important in comparison with experimental data. A comparison of fixed and rotating airfoil lift coefficient diagrams with the LES model shows that the lift coefficient in a fixed airfoil is two times relative to a rotating airfoil. Also, the torque on the impeller, compared with different turbulent models, varies from 88381 to 172116. | ||
کلیدواژهها | ||
Rotating airfoil؛ Coriolis؛ RANS؛ LES | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مقایسه مدلهای اشفته متفاوت در جریان روی ایرفویل دواربا حضور نیروههای حجمی کوریولیس و گریز از مرکز و اتلاف حرارتی | ||
چکیده [English] | ||
تیغه های متحرک در یک مسیر دایره ای کاربردهای صنعتی زیادی دارند، در ماشین های توربو مدرن تر مانند کمپرسورهای موتور جت، شرایط جریان کاملاً تراکم ناپذیر است. از طرفی مطالعه دوبعدی جریان در اطراف این تیغه ها که بسیاری از ویژگی های جریان را نشان می دهد و برای ساده سازی موضوع معمولا اجتناب ناپذیر است. در این راستا روش شبیهسازی LES و RANS به منظور شبیهسازی جریان در اطراف ایرفویل NACA0012، حالتهای مختلف ایرفویل ثابت و دوار با زاویههای مختلف حمله و حالت پروانه سه بعدی اجرا شده است. ضریب برآ، ضریب درگ، گشتاور و جریان جرمی مدلهای S-A، RNG، SST، RSM و LES مقایسه میشوند. نرخ خالص جرم در روش های فوق متفاوت خواهد بود. در روشهای RANS مقدار نرخ جرم خالص منفی است، یعنی از دست دادن نرخ جرم رخ میدهد، اما در روش LES مقدار نرخ خالص جرم مثبت است. بیشترین نرخ خالص جرم مربوط به روش LES است و در مدل های RANS جریان معکوس مشاهده می شود. بر اساس نتایج، تأثیر نیروهای حجمی در معادله انرژی یا اتلاف حرارتی تحت حرکت دایرهای در مقایسه با دادههای تجربی و همگرایی حل مهم است. مقایسه نمودارهای ضریب برآ ایرفویل ثابت و دوار با مدل LES نشان میدهد که ضریب برآ در ایرفویل ثابت دو برابر نسبت به ایرفویل دوار است، همچنین مقایسه گشتاور روی پروانه با مدلهای مختلف آشفته از 88381 تا 172116 متغیر است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ایرفویل دوار, کوریولیس, معادلات ناویراستوکس متوسط زمانی, شبیه سازی گردابه بزرگ | ||
مراجع | ||
[1] Silva, L. J., & Wolf, W., 2023. Analysis of adverse pressure gradient effects in the boundary layer of a NACA0012 airfoil at high angles of attack. In AIAA Aviation 2023 Forum, p. 4007. [2] Silva, L. J., & Wolf, W. R., 2024. Embedded shear layers in turbulent boundary layers of a NACA0012 airfoil at high angles of attack. International Journal of Heat and Fluid Flow, 109353. [3] Steenwijk, B., & Druetta, P., 2023. Numerical Study of Turbulent Flows over a NACA 0012 Airfoil: Insights into Its Performance and the Addition of a Slotted Flap. Applied Sciences, 13(13), 7890. [4] Sharma, D., & Goyal, R., 2022. Numerical Simulation and Validation of NACA0012 Airfoil to Predict Its Performance During the Stalling Condition. In Conference on Fluid Mechanics and Fluid Power, pp. 173-184, Singapore: Springer Nature Singapore. [5] Rahimi, M., Parsajou, B., & Vajdi, M., 2022. Numerical Investigation of Convective Heat Transfer from a Horizontal Plate Due to the Oscillation of a Vertically Oriented Blade. Journal of Heat and Mass Transfer Research, 9(2), 111-120. [6] Mitchell, S., Ogbonna, I., & Volkov, K., 2021. Aerodynamic characteristics of a single airfoil for vertical axis wind turbine blades and performance prediction of wind turbines. Fluids, 6(7), 257. [7] Balakumar, P., 2020. Wall-Modeled LES for flows over an NACA-0012 Airfoil. In AIAA Scitech 2020 Forum ,p. 1810. [8] Zhao, M., Wan, D., & Chen, G., 2019. Comparison of SST k-ω and Smagorinsky Model in Cavitation Simulation around NACA0012. In ISOPE International Ocean and Polar Engineering Conference , ISOPE. [9] Oukassou, K., El Mouhsine, S., El Hajjaji, A., & Kharbouch, B., 2019. Comparison of the power, lift and drag coefficients of wind turbine blade from aerodynamics characteristics of Naca0012 and Naca2412. Procedia Manufacturing, 32, pp. 983-990. [10] Cariglino, F., Ceresola, N., & Arina, R., 2014. External aerodynamics simulations in a rotating frame of reference. International Journal of Aerospace Engineering, 2014(1), 654037. [11] Eleni, D. C., Athanasios, T. I., & Dionissios, M. P., 2012. Evaluation of the turbulence models for the simulation of the flow over a National Advisory Committee for Aeronautics (NACA) 0012 airfoil. Journal of Mechanical Engineering Research, 4(3), 100-111. [12] Sipilä, T., 2012. RANS analyses of cavitating propeller flows: Licentiate thesis. [13] Qiu, W., Peng, H., Liu, L., Mintu, S., & Hsiao, C. T., 2010. Effect of turbulence modeling on RANS computation of propeller tip vortex flow. In ISOPE International Ocean and Polar Engineering Conference (pp. ISOPE-I). ISOPE. [14] Abbott, I. H., & Von Doenhoff, A. E., 2012. Theory of wing sections: including a summary of airfoil data. Courier Corporation. [15] Asadi, B. Asadi, M., 2012. A numerical simulation of a compressible fluid flow around an airfoil in a circular motion, in Mechanical Engineering, Iran , Shiraz University, pp. 6-14. [16] Schobeiri, M. T., 2010. Fluid mechanics for engineers: a graduate textbook. Springer Science & Business Media. [17] Shojaeifar, M.H., 2012 Introduction to turbulent flows and its modeling, University of Science and Industry. [18] Piomelli, U., 1994. Large-eddy simulation of turbulent flows, Department of Theoretical and Applied Mechanics. College of Engineering. [19] Anderson, J., 2011. EBOOK: Fundamentals of Aerodynamics (SI units). McGraw hill. [20] Ochoa, J. S. and Fueyo, N., 2004, May. Large Eddy Simulation of the flow past a square cylinder. In International PHOENICS Conference, Melbourne, Australia. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |