
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,157 |
بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای بهوشیاری بر بهبود کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک تحت درمان با بریس و والدین آنها | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 1، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 62، تیر 1403، صفحه 1-11 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2024.34261.2898 | ||
نویسندگان | ||
مهرناز تیشه زن1؛ سعید ایمانی* 2؛ شهریار شهیدی3؛ پریسا دبیروزیری4، 5 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه مشاوره ، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
4دکترای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
5کارشناسی ارشد علوم بهداشت دانشکده جمعیت و بهداشت عمومی، دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور، کانادا | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 15 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه: اسکولیوز ایدیوپاتیک یک بیماری مربوط به ستون فقرات میباشد که در سالهای اخیر در نوجوانان شیوع بالایی داشته است. یکی از روشهای درمان این بیماری استفاده از بریس است که محدودیتهایی از نظر فیزیکی و روانشناختی ایجاد میکند. هدف پژوهش حاضر که مبتنی بر پژوهش تجربی تک موردی است، بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای بهوشیاری بر بهبود کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک تحت درمان با بریس و والدین آنها میباشد. روش: از 67 نفر نمونه اولیه، 5 نوجوان (10-18 ساله) و 4 والد بعد از احراز معیارهای ورود و خروج پژوهش در سه گروه انتخاب شدند: گروه نوجوان، گروه والد، گروه والد-نوجوان. هر 9 آزمودنی به مدت 6 جلسه 1 ساعته، تکنیکهای بهوشیاری را آموزش دیدند. شرکتکنندگان در مرحله خط پایه، مراحل درمانی، پایان درمان، پیگیری یک ماهه و دوماهه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL) برای والدین و پرسشنامه بریس (BrQ) برای سنجش کیفیت زندگی نوجوانان را تکمیل کردند. داده های جمعآوری شده، با استفاده از درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا (RCI) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بدست آمده از محاسبه درصد بهبودی در متغیر کیفیت زندگی در سه گروه به تفکیک آزمودنیها 1-نوجوان (50% -21% -22%) 2-والد (35% - 30%) و 3-والد –نوجوان (35%-30%) و مقایسه تفاوت میزان درصد بهبودی در سه گروه ذکر شده به صورت کلی به ترتیب 31%، 32% و 56% میباشد. شاخص تغییر پایا نیز در سه گروه مشخص شده از لحاظ آماری و بالینی بهبودی معناداری داشته است (96/1≤RCI). همچنین بیمارانی که مدت به همراه والد خود در مداخله شرکت کرده بودند و مدت زمان کمتری تحت درمان بودند، بهبودی قابلتوجهی در متغیر کیفیت زندگی داشتند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل شده، تکنیکهای بهوشیاری می تواند به عنوان مداخله مناسب جهت کاهش تأثیرات منفی روانشناختی و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهوشیاری؛ کیفیت زندگی؛ نوجوان؛ اسکولیوز ایدیوپاتیک؛ بریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluate the Effectiveness of Mindfulness -Based Training to Improve the Quality of Life in Adolescents with Idiopathic Scoliosis Brace Treatment and Their Parents | ||
نویسندگان [English] | ||
mehrnaz tisheh zan1؛ Saeed Imani2؛ Shahriar Shahidi3؛ Parisa Dabirvaziri4، 5 | ||
1M.A of Family Therapy Psychology.Shahid Beheshti University.Tehran.Iran | ||
2Assistant Professor, Counseling Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
4Doctor of Medicine, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical School, Tehran, Iran|Master of Health Sciences, School of Population and Public Health, University of British Columbia, Vancouver, Canada | ||
5Doctor of Medicine, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical School, Tehran, Iran|Master of Health Sciences, School of Population and Public Health, University of British Columbia, Vancouver, Canada | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: Idiopathic scoliosis is a spinal disease that has been prevalent in adolescent in recent years. One of the treatments for this disease is the use of brace that creates physical and psychological limitations. The purpose of the present study, which is based on single-case experimental research, is to investigate the effectiveness of mindfulness techniques training on improving the quality of life of adolescents with idiopathic scoliosis treated with brace and their parents. Method: The sample consisted of 67 subjects, 5 adolescents (10-18 years old) and 4 parents after entering and leaving the criteria of the study in three groups: adolescent group, parent group, parent-adolescent group. Each 9 subjects were trained for 6 sessions of 1.5 hours. The participants in the baseline stage, the treatment stages, the end of treatment, the one-month follow-up and the two-month follow-up of WHOQOL for parents and the brace questionnaire (BrQ) to measure the quality of life of adolescents. The collected data were analyzed by Recuperation percentage and Reliable Change Index (RCI). Results: The results obtained from calculation of Recuperation percentage in quality of life in three group according to subjects are 1- adolescent group(50%-21%-22%) 2-parent (35%-30%) 3- parent-adolescent(30%-35%) and comparison of differentiation in that variable of three groups are generally 31%,32% and 56% respectively. Likewise RCI in three specified group had significant improvement statistically and clinically. Also the patients who had participated in intervention with their parents and had less treatment period, They had a significant improvement in the quality of life variable. Conclusion: According to the gained results, mindfulness techniques can be used as a suitable intervention to reduce negative psychological effects and improve the quality of life in adolescents with idiopathic scoliosis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness, Quality of life, Scoliosis, Adolescent, Brace | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 568 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |