
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,155 |
مقایسه و ارزیابی انواع تقاطعهای RCUT با استفاده از شبیهسازی ترافیکی | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 39، آذر 1403، صفحه 88-110 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2024.35176.1685 | ||
نویسندگان | ||
سمانه محمدی1؛ علی عبدی کردانی* 2؛ فرزاد مرادی3 | ||
1کارشناس ارشد راه و ترابری، گروه برنامهریزی حملونقل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
2استاد گروه برنامهریزی حملونقل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری راه و ترابری، گروه برنامهریزی حملونقل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 شهریور 1403، تاریخ بازنگری: 07 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 24 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه، نحوه عملکرد تقاطع RCUT در احجام مختلف ترافیک است. برای ارزیابی تقاطع، از نسبتهای حجم به ظرفیت 9/0، 6/0 و 4/0 استفاده شد تا عملکرد تقاطع در ساعتهای اوج بررسی گردد. همچنین، با هدف انتخاب بهترین حالت تقاطع، تغییراتی در طرح هندسی تقاطع ایجاد و مورد ارزیابی قرار گرفت. تعداد 9 سناریو در چهار طرح اصلی جهت ارزیابی همه حالتهای تقاطع آزمایش شد. این طرحها شامل تقاطع RCUT، دوخطه کردن دوربرگردان، کاهش زمانبندی چراغ تقاطع و میدان Dog-Bone Roundabout میباشد. سپس برای شبیهسازی این سناریوها از نرمافزار VISSIM استفاده شد و نتایج پارامترهای بهدست آمده مانند طول صف، تأخیر، سطح سرویس، تعداد توقف وسایل نقلیه و درصد آلایندهها در همه سناریوها با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره با یکدیگر مقایسه شد. نتایج نشان میدهد که برترین سناریوها شامل افزایش عرض میانه از 5/7 متر به 11 متر، افزایش عرض میانه در دوربرگردان از 5/7 متر به 3/11 متر و افزایش فاصله دوربرگردان از تقاطع از 137 متر به 183 متر بودند که سبب کاهش طول صف بیش از 50 درصد، کاهش تأخیر و توقف نزدیک به 20 درصد و در ارتباط با آلایندهها و سوخت نزدیک به 5 درصد نیز کاهش رخ داده است. در پایان، با استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره، سناریوی برتر، کاهش زمانبندی چراغ تعیین گردید. در این سناریو، نتایج طول صف 50 درصد کمتر از سایر طرحها بوده، سطح سرویس یک سطح بالاتر و تا 25 درصد نیز کاهش تأخیر و توقف مشاهده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی؛ تقاطع RCUT؛ دوربرگردان؛ VISSIM | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing and Evaluating Types of RCUT Intersection using Traffic Simulation | ||
نویسندگان [English] | ||
samane mohammadi1؛ Ali Abdi Kordani2؛ farzad moradi3 | ||
1M.Sc., Department of Civil–Transportation Planning, Imam Khomeini International University, Qazvin, I. R. Iran. | ||
2Professor, Department of Civil–Transportation Planning, Imam Khomeini International University, Qazvin, I. R. Iran. | ||
3PhD Candidate, Department of Civil–Transportation Planning, Imam Khomeini International University, Qazvin, I. R. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is how the RCUT intersection works in different traffic volumes. To evaluate the intersection, the volume to capacity ratio of 0.9, 0.6, and 0.4 was used to check the performance of the intersection during peak hours. Also, with the aim of choosing the best type of the intersection, changes in the geometric design of the intersection were made and evaluated. Nine scenarios were experienced in four main designs to evaluate all intersection types. These designs include the RCUT intersection, two-lane roundabout, reduced intersection light timing, and dog-bone roundabout. Then, VISSIM software was used to simulate these scenarios and the results of the obtained parameters such as queue length, delay, level of service, number of the vehicle stops and the percentage of pollutants of all scenarios were compared with each other using the multi-criteria decision-making method. Results indicate that the best scenarios included increasing the median width from 7.5 m to 11 m, increasing the median width in the roundabout from 7.5 m to 11.3 m, and increasing the distance of the roundabout from the intersection from 137 m to 183 m, which caused the queue length to decrease by more than 50%. There has been a reduction in delays and stoppages by nearly 20% and associated with pollutants and fuel by nearly 5%. At the end, using the multi-criteria decision-making method, the best scenario, and reducing the optimization of timing of the lights was determined. In this scenario, the queue length results were 50% less than other designs, the level of service was one level higher, and a 25% reduction in delay and stoppages was observed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
simulation, RCUT intersection, u-turn, VISSIM | ||
مراجع | ||
AASHTO. 2018. “A policy on geometric design of highways and streets”. 7th ed., Ch. 9, pp. 139-141, Washington, DC.
Hummer, J., Ray, B., Daleiden, A., Jenior, P. and Knudsen, J. 2014. “Restricted crossing U-turn, informational guide”. FHWA, pp. 3-5, 22-24, Washington DC.
Pal Meela, I., Vesperb, A., Borsosc, A. and Koren, C. 2017. “Evaluation of the effects of auxiliary lanes on road traffic safety at downstream of U-turns”. Elsevier B.V. pp. 1931-1945.
Sun, C., Qing, Z., Edara, P., Balakrishnan, B. and Hopfenblatt, J. 2017. “Driving simulator study of J-turn acceleration-deceleration lane and U-turn spacing configurations”. J. Transport. Res. Board, 2638(1): 26-34. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |