
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,363 |
زیبایی شناسی گوتیک، محمل اضطراب وجودی در شعر فروغ فرخزاد | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
دوره 15، شماره 37، آبان 1403، صفحه 87-116 اصل مقاله (830.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2023.32184.2365 | ||
نویسنده | ||
قدسیه رضوانیان* | ||
استاد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 02 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1402 | ||
چکیده | ||
فروغ فرخزاد از معدود شاعرانی است که «من»ی معترض و عصیانگر را در شعرهایش به نمایش گذاشته است؛ اما این رویکرد اعتراضی گرچه ماهیتی اجتماعی دارد، از خاستگاه پنهان و درعینحال عمیقتری نشأت میگیرد که همانا خاستگاهی فلسفی است. «اضطراب»، گرانیگاه اصلی شعر اوست. مؤلفهای که هیچیک از شعرهای فروغ فرخزاد، چه شعرهای عصیانی- هیجانی دوره نخست و چه شعرهای انتقادی- فلسفی دوره دوم او از آن خالی نیست. این ویژگی به تعبیر کییرکگور، ذاتی شعر اوست؛ ازهمینرو ایماژها و روایتهای ملودرام در شعر او با زیباییشناسی ویژه و درخور این درونمایه؛ یعنی زیباییشناسی گوتیک، انعکاس یافته است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی همگرایی زیباییشناسی گوتیک با اضطراب وجودی و نمودهای آن، یعنی تنهایی، ترس، تردید و تعلیق و مرگ در فضاسازی استعاری باد و شب در شعر او پرداخته و به این نتیجه رسیده است که او فلسفه اگزیستانسیالیسم را در شعر خود زیسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی گوتیک؛ شعر؛ فروغ فرخزاد؛ اضطراب وجودی؛ اگزیستانسیالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Existential Anxiety in connection with Gothic Aesthetics in Forūgh Farrokhzād's Poetry | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghodsieh Rezvanian | ||
Professor of Persian Language and Literature, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Forūgh Farrokhzād is one of the few controversial poets in Persian literature whose depth of thought has not been thoroughly explored because of being a woman and presenting a critical and rebellious new face of a woman with "inky fingers". However, though the nature of this protest is social, it comes from a deeper origin, which is a philosophical one. Anxiety is the main treasure of her poetry, a component that none of Forūgh Farrokhzād's poems; whether the rebellious-emotional poems of the first phase or the critical-philosophical poems of the second phase are not devoid of. To use Kierkegaard’s idea, this feature is inherent in her poetry. Therefore, imagery and melodramatic narrative are reflected with a special aesthetic suitable for this motif, i.e. gothic aesthetics. This article, using an analytical descriptive method, examines how gothic aesthetics converges with existential anxiety and its manifestations, loneliness, doubt and suspense in the two metaphors of wind and night in her poetry and concludes that Farrokhzād lived the philosophy of existentialism in her poetry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gothic Aesthetics, Existential Anxiety, Existentialism, Forūgh Farrokhzād's Poetry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |