
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,375 |
نقش میانجی ذهنیسازی و خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین ترومای کودکی و افکار خودکشی | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 62، تیر 1403، صفحه 13-25 اصل مقاله (917.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2024.33846.2880 | ||
نویسندگان | ||
نیما نورائی1؛ محمدعلی گودرزی* 2؛ عبدالعزیز افلاک سیر3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشیارگروه روانشناسی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شیراز.شیراز.ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 28 آبان 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه: تحقیقات اخیر بر نقش میانجی ظرفیت ذهنی سازی و خود تنظیمی هیجانی در شکل گیری و بروز و ظهور اختلالات روانی متمرکز شده اند. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش واسطه ای این دو سازه در رابطه بین ترومای کودکی و افکار خودکشی است. روش: طرح پژوهش از نوع بنیادی و روش مطالعه از نوع همبستگی-توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش مردان مجرد بین سنین 22 تا 28 و نمونه آماری شامل 411 نفر است. جمع آوری داده ها بر اساس روش حضوری و از طریق در اختیار دادن سؤالات از طریق پرس لاین بوده است. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه های ترومای کودکی، افکار خودکشی بک، ذهنی سازی و سبک های عاطفی هافمن و کاشدن است. یافته ها: مدل به دست آمده بر اساس شاخص های مجذور کای (00/4)، درجه آزادی 1، سطح معناداری (045/0) و هرکدام از شاخص-های نیکوئی برازش، برازش تطبیقی و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد معنادار است. نتایج ضرایب استاندارد شده مستقیم و غیر مستقیم مدل مفهومی نشان داد که ترومای کودکی با اثر مستقیم بر افکار خودکشی معنادار است. همچنین از طریق غیر مستقیم با میانجیگری مؤلفه قطعیت و خودتنظیمی هیجانی رابطه معنادار نشان داد. نتیجه گیری: ترومای کودکی با هر سه مؤلفه اطمینان، عدم اطمینان و خودتنظیمی هیجانی بطور مستقیم رابطه معنادار دارد. توجه به مسیر تحلیل شده در تدوین روش ارزیابی غیر مستقیم افکار خودکشی و تدوین مداخله می تواند مؤثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ترومای دوران کودکی؛ ذهنی سازی؛ تنظیم هیجانی خود؛ افکار خودکشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Mentalization and Self-Emotion Regulation in the Relationship between Childhood Trauma and Suicidal Ideation | ||
نویسندگان [English] | ||
Nima Nouraei1؛ Mohammadali Goodarzi2؛ Abdolaziz Aflakseir3 | ||
1Master's degree in Clinical Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences. Shiraz University. Shiraz. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Introduction: Recent research has focused on the mediating roles of mentalization and emotional self-regulation in the development and manifestation of mental disorders. This study aims to investigate how these constructs mediate the relationship between childhood trauma and suicidal thoughts. Method: The study design is foundational, employing a correlational-descriptive approach. The study population consists of single men aged 22 to 28, with a sample size of 411 individuals. Data collection involved face-to-face interviews and distribution of questionnaires via a hotline. Research instruments included the Childhood Trauma Questionnaire, Beck's Suicide Ideation Scale, Mentalization, and Hoffman and Kashdan's Emotional Styles. Results: The model derived from indices such as Chi-square (p=0.4), degrees of freedom 1, significance level (p<0.05), and goodness-of-fit indices demonstrates a significant fit. Standardized direct and indirect coefficients of the conceptual model indicate that childhood trauma has a significant direct effect on suicidal thoughts. Furthermore, a significant relationship was found through an indirect pathway mediated by certainty and emotional self-regulation components. Conclusion: Childhood trauma exhibits a significant direct relationship with all three components: certainty, uncertainty, and emotional self-regulation. Attention to this analyzed pathway can inform the development of indirect assessment methods for suicidal thoughts and effective intervention strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Childhood Trauma, Mentalization, Self-Emotional Regulation, Suicidal Ideation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 401 |