
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,232 |
تاثیر جوانسازهای RPO و WEO در دانهبندیهای مختلف تراشه آسفالتی احیا شده بر مقاومت تغییرشکل مخلوط آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 40، بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2025.35987.1702 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا هادی* 1؛ منصور فخری2؛ مرتضی قنبری3 | ||
1دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران | ||
3دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 10 دی 1403، تاریخ پذیرش: 14 دی 1403 | ||
چکیده | ||
در حالی که استفاده از روسازی آسفالت احیا شده (RAP) موجب مزایای زیست محیطی و صرفه جویی در هزینه ها میشود، کاربرد این ماده در آسفالت ماستیک سنگی (SMA) میتواند منجر به چالشهای مربوط به شکست شیارها، به ویژه در ترافیک سنگین و دماهای بالا شود. در نتیجه این استفاده نیازمند بررسی دقیق ویژگیهای سنگدانه به خصوص بررسی تاثیرات دانه بندی تراشه های اسفالتی احیا شده و طراحی مخلوطهای با استخوانبندی سنگدانهای جهت کاهش تاثیر خرابی شیارشدگی است. در این مطالعه تراشه های آسفالت بازیافتی (RAP) به عنوان جایگزین سنگدانه در دو دانه بندی متفاوت ریزدانه و درشتدانه با درصدهای مختلف (صفر، 15 و30 درصد) در مخلوطهای آسفالتی با استخوانبندی سنگدانهای استفاده شدهاست. همچنین تاثیر استفاده از روغن موتور ضایعاتی (WEO) یا روغن فرآیند لاستیک (RPO) در درجه نفوذ، نقطه نرمی، میزان ریزش قیر و مقاومت در برابر تغییرشکل مخلوطهای حاوی تراشههای اسفالتی بازیافتی مورد بررسی قرارگرفت. نتایج آزمون ریزش قیر نشان داد که افزایش درصد RAP در مخلوطها به طور مستقیم به کاهش ریزش قیر منجر شد. در نهایت عدد مقاومت در برابر تغییرشکل (S_D) در مخلوطهای حاوی RAP ریزدانه با توزیع یکنواخت ذرات کوچکتر و مساحت سطح بیشتر، موجب بهبود پیوند قیر و سنگدانهها و کاهش تغییرشکل عمودی شد، در حالی که RAP درشتدانه به دلیل ساختار مستحکمتر، توانایی بیشتری در تحمل نیروهای وارده داشت و منجر به افزایش حداکثر مقاومت مخلوط گردید. ترکیب این دو مکانیزم بهبود عملکردی تقریباً برابر در مقاومت نهایی را ارائه کرد. همچنین تأثیر مثبت WEO با میانگین بهبود 11.1% در مقایسه با RPO مشاهده شد که میتواند به دلیل خواص شیمیایی و ساختاری WEO باشد که انسجام و پیوندهای قیر و سنگدانهها را در حضور RAP تقویت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
روغن موتور ضایعاتی؛ آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای؛ تراشه آسفالت بازیافتی؛ شیارشدگی؛ آزمون کیم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Impact of RPO and WEO Rejuvenators in Different Gradations of Reclaimed Asphalt Pavement on Deformation Strength of Stone Mastic Asphalt Mixtures | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Hadi1؛ Mansour Fakhri2؛ Morteza Ghanbari3 | ||
1Department of Transportation, School of Civil Engineering, K.N. Toosi University of Technology. Tehran. Iran | ||
2Professor, Head of Department of Transportation, School of Civil Engineering, K.N.Toosi University of Technology, Tehran 1996715433, Iran | ||
3Dept. of Civil Engineering, K. N. Toosi Univ. of Technology, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The use of Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) in Stone Mastic Asphalt (SMA) mixtures offers environmental and economic advantages. However, incorporating RAP into SMA can introduce challenges related to rutting, particularly under heavy traffic and high temperatures. This study investigates the influence of different RAP gradations (fine and coarse) and percentages (0%, 15%, and 30%) on the performance of SMA mixtures. Additionally, the effects of waste engine oil (WEO) and rubber process oil (RPO) on the penetration, softening point, bitumen bleeding, and resistance to deformation of RAP-modified SMA mixtures were examined. Results indicated that increasing RAP content directly decreased bitumen bleeding. The resistance to deformation (S_D) value was higher in mixtures containing fine RAP due to the uniform distribution of smaller particles and increased surface area, which enhanced bitumen-aggregate bonding and reduced vertical deformation. Conversely, coarse RAP, owing to its more robust structure, exhibited a higher capacity to withstand applied loads, resulting in increased maximum resistance. The combination of these two mechanisms provided nearly equal performance in terms of ultimate strength. Furthermore, WEO exhibited a positive effect, with an average improvement of 11.1% compared to RPO, which could be attributed to the chemical and structural properties of WEO that enhance bitumen-aggregate cohesion and bonding in the presence of RAP. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Waste engine oil (WEO), Stone mastic asphalt (SMA), Reclaimed asphalt pavement (RAP), Rutting, Kim Test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 |