
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,162 |
مقایسه کاربرد آمیختگی مفهومی در سبک نوشتار ادبی و علمی | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
دوره 16، شماره 39، فروردین 1404، صفحه 7-42 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2024.34066.2464 | ||
نویسندگان | ||
حسین رضویان* 1؛ سید حمزه موسوی2؛ شقایق خاکی3 | ||
1دانشیار زبانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2استادیار زبانشناسی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران. | ||
3کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث مهم در زبانشناسی شناختی، آمیختگی مفهومی است که به شکلی خلاقانه دو مفهوم مجزا را بههم میآمیزد و در بسیاری از موارد برای توضیح ساختارهای ادبی به کار رفته است. در این مقاله نشان میدهیم که کاربرد آمیختگی مفهومی فقط برای ساختن جملات خیال انگیز نیست؛ بلکه بعضی وقتها اگر ژانر تغییر کند، نوع و ساختار آمیختگی مفهومی متناسب با آن تغییر میکند. برای بررسی تأثیر ژانر بر نوع آمیختگیها، دو کتاب مونسون (بهعنوان نمونه برای متن ادبی) و نقد ادبی (بهعنوان نمونه برای متن علمی) اثر سیروس شمیسا انتخاب شد و جملاتی را که دارای آمیختگی مفهومی بودند، استخراج کردیم. درنهایت، به این نتیجه رسیدیم که دادههای مونسون که از نوع ادبی هستند، برای ایجاد صحنههای خیالانگیز به کار میروند و گاهی با شخصیتها و رویدادهای اسطورهای درمیآمیزند؛ درحالیکه در نقد ادبی آمیختگی با پدیدهها و رویدادهای عینی بوده است که به روشنتر شدن مطلب علمی منجر میشود؛ بنابراین ژانر ادبی آمیختگیها را انتزاعیتر و ژانر علمی آنها را عینیتر میکند. همچنین، به این نتیجه رسیدیم که مونسون نوعی آمیختگی کلان است؛ به این معنا که کل داستان با عنوانش و طرح داستان با طوفان مونسون آمیخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آمیختگی مفهومی؛ مونسون؛ نقد ادبی؛ متن ادبی؛ متن علمی؛ سیروس شمیسا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the Use of Conceptual Blending in Literary and Scientific Writing Styles | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Razavian1؛ Seyyed Hamzeh Mousavi2؛ Shaghayegh Khaki3 | ||
1Associate Professor of Linguistics, Semnan University, Semnan, Iran (Corresponding Author) | ||
2Assistant Professor of Linguistics, Shahrood University of Technology, Shahrood, Iran. | ||
3M.A. in Linguistics, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the important topics in cognitive linguistics is conceptual blending, which creatively combines two distinct concepts and has been used to explain literary structures. In this article, we demonstrate that the use of conceptual blending is not only for creating imaginative sentences; sometimes, if the genre changes, the type and structure of conceptual blending change accordingly. To examine the impact of genre on types of blending, two books by Sirūs Shamisā, Monsoon (as an example of a literary text) and Literary Criticism (as an example of a scientific text), were selected, and sentences containing conceptual blending were extracted. Ultimately, we found that the data from Monsoon, which are literary in nature, are used to create imaginative scenes and sometimes blend with mythological characters and events, while in Literary Criticism, blending is related to concrete phenomena and events that lead to a clearer understanding of scientific content. Therefore, the literary genre makes the blendings abstract and the scientific genre concretize them. Additionally, it was concluded that Monsoon is a type of macro blending; the entire story is blended with its title, and the plot of the story is blended with the Monsoon storm. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
conceptual blending, Monsoon, Literary Criticism, literary text, scientific text, Sirūs Shamisā | ||
مراجع | ||
- پردل، مجتبی (1396). «خلاقیت ادبی و زبانشناسی شناختی: سنجش زیباییشناسانۀ شعر «قایق کاغذی» گروس عبدالملکیان بر پایۀ نظریۀ همآمیزی مفهومی». زبانشناسی و گویشهای خراسان. 12 (2). 315-251.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |