
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,166 |
مدلسازی و تحلیل سامانه حق تقدم خودروهای اضطراری به کمک شبکه پتری زمانی | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله برق | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2024.32741.2592 | ||
نویسندگان | ||
صبحی بنی اردلانی* 1؛ سعید سلیمانی2 | ||
1گروه مهندسی قدرت-کنترل، دانشکده برق، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه صنعتی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 دی 1402، تاریخ بازنگری: 17 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
این مقاله به مدلسازی و تحلیل یک سامانه ایجاد حق تقدم امن و سریع برای عبور خودروهای اضطراری مانند آمبولانسها و خودروهای آتش نشانی میپردازد. این موضوع در طی سالهای اخیر و با گسترش سامانه های هوشمند ترافیک، اهمیت فراوانی یافته است. در این پژوهش، روشی برای مدیریت ترافیک و کنترل چراغ های راهنمایی شهری پیشنهاد میشود که ضمن کاهش زمان توقف خودروهای اضطراری، امنیت تردد و کاهش ازدحام نیز تضمین میشود. برای این منظور، سیستم کلی که شامل چراغ راهنمایی و ترافیک مسیر و سنسورهای تشخیص دهنده خودروهای اضطراری است، به صورت یک سیستم دینامیکی گسسته پیشامد توصیف میشود و از پتری نتهای زمانی، برای مدلسازی سیستم و شبیه سازی الگوریتم پیشنهادی، استفاده میشود. شبکه های پتری ابزار قدرتمند و شهودی برای مدلسازی و تحلیل سیستم های گسسته پیشامد هستند که در این مقاله به کمک آنها، قابلیت های الگوریتم ارائه شده از قبیل بررسی وجود قفل شدن ترافیک یا امکان بروز تصادف بررسی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودرو اضطراری؛ سامانه حق تقدم؛ شبکه پتری زمانی؛ سامانه هوشمند ترافیک؛ سیستم گسسته پیشامد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling and Analysis of Preemption System for Emergency Vehicles using Timed Petri Nets | ||
نویسندگان [English] | ||
Sobhi Baniardalani1؛ Saaid Soleimani2 | ||
1Power and Control Department, Electrical Engineering Faculty, Kermanshah University of Technology, Kermanshah, Iran | ||
2Master graduated of Faculty of Electrical Engineering, Kermanshah University of Technology, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This paper deals with the modeling and analysis of a safe and fast preemption system for the passage of emergency vechile, such as ambulances and fire engines, through intersections. This issue has become a challenging problem in recent years with the expansion of intelligent traffic systems. In this research, a method for traffic management and control of urban traffic lights is proposed, which, while reducing the stopping time of emergency vechile, ensures traffic safety and reduces congestion. For this purpose, the overall system, which includes traffic lights and emergency vehicle detection sensors, is described as a discrete event dynamic system, and temporal Petri nets are used to model the system and simulate the proposed algorithm. Petri nets are a powerful and intuitive tool for modeling and analyzing discrete event systems. By employing Timed Petri Nets (TPNs), in this article, the capabilities of the proposed algorithm, such as checking the presence of traffic jams or the possibility of accidents, are consider. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emergency Vehicle, Preemption System, Timed Petri Net, Intelligent Traffic Systems, Discrete Event System | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |