
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,367 |
مدل سازی، طراحی، شبیه سازی و پیاده سازی کنترلکننده تطبیقی با روش جدولبندی بهره توسعه یافته سامانه بار آزمایشگاه موتور بالگرد | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 اصل مقاله (1.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله برق | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2024.35355.2730 | ||
نویسندگان | ||
خلیل ساقی1؛ عباس دیدبان* 2؛ یوسف علی نژاد برمی1 | ||
1دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه سمنان | ||
2دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 26 شهریور 1403، تاریخ بازنگری: 29 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 19 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
آزمایشگاه موتور بالگرد محیطی ایمن برای بررسی عملکرد موتور در نواحی مختلف عملیاتی موتور می باشد. برای بررسی عملکرد موتور در نواحی مختلف عملیاتی نیاز به سامانه اعمال بار میباشد. گشتاور ایجاد شده این سامانه رابطه غیرخطی شدید با سرعت زاویهایی شفت و سرعتگردابی سیال دارد. کنترلکننده خطی کلاسیک در مواجهه با رفتار غیر خطی داینامومتر عملکرد مناسبی ندارد و در نواحی مختلف دچار نوسان شدید میشود. در این مقاله با بررسی و مطالعه رفتار داینامومتر و موتور بالگرد در نواحی مختلف عملکردی موتور، مدلهای تولید گشتاور موتور و داینامومتر نسبت به پارامترهای موثر ورودی ارائه شده است و با توجه به رفتار غیرخطی داینامومتر، کنترلکننده PI تطبیقی روش جدولبندی بهرهی توسعه یافته طراحی گردیده است. تنظیم پارامترهای کنترلکننده با شبیهسازی در محیط نرمافزار متلب و با استفاده از مدلهای استخراج شدهی داینامومتر و موتور بالگرد، انجام شده و عملکرد کنترلکننده مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. برای تحقق و پیادهسازی کنترلکننده، مشخصات زمان عملکردی قطعات سامانه کنترل با مدنظر قراردادن زمان اجرای حلقه کنترل، استخراج شده است. کنترلکننده طراحی شده در سامانهی واقعی با سختافزار طراحی شده اجرا شده است. عملکرد کنترلکننده در نواحی مختلف گشتاور تولیدی موتور مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه کنترل کننده خطی تنظیم شده در هر ناحیه عملکردی(گشتاور تولیدی موتور) در نواحی دیگر دچار نوسان شدید میشود، آزمایشات نشان میدهد، کنترلکننده تطبیقی جدولبندی بهرهی توسعه یافته در تمام نواحی عملکردی موتور بالگرد بدون نوسان و دارای خطای کمتر از 0.5 درصد در حالت پایا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدلسازی؛ داینامومتر؛ موتوربالگرد؛ کنترل کننده تطبیقی؛ جدول بندی بهره؛ رفتار غیرخطی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling, Designing, Simulating and Implementing The Developed Gain-Scheduling Adaptive Controller of The Helicopter Engine Test Bench Load System | ||
نویسندگان [English] | ||
khalil saghi1؛ Abbas Dideban2؛ Yosef Alinejad-Beromi1 | ||
1Faculty of Electrical and Computer Engineering, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2ٍ Electrical and Computer department, Semnan University , Iran | ||
چکیده [English] | ||
The helicopter engine test bench is a safe environment for checking the performance of the engine in its various operational areas. In order to check the performance of the engine in different operating areas, a load application system is needed. The torque generated by this system has a strong non-linear relationship with the angular velocity of the shaft and the vortex velocity of the fluid. The linear controller does not perform well in the face of the nonlinear behavior of the dynamo-meter and it fluctuates strongly in different areas. In this paper, by examining and studying the behavior of dynamo-meter and helicopter engine in different functional areas, models of engine and dynamometer torque production are presented in relation to effective input parameters. According to the nonlinear behavior of the dynamometer, a developed gain-scheduling adaptive PI controller is designed .The performance of this controller is simulated in the MATLAB software environment with the extracted model. To implement the controller, the time characteristics of the control system components are extracted by considering the controller loop time. The controller is executed in the real system with the designed hardware. The performance of the controller is investigated in different areas of required performance tests. Due to the fact that the linear controller adjusted in each functional area had severe fluctuations in other areas, Experiments showed that the developed gain-scheduling adaptive PI controller has no fluctuationin all functional areas of the engine and has an error of less than 0.5% in the stable state. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modeling, Adaptive controller, Helicopter engine, Developed, gain-scheduling, non-linear behavior, | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |