
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,168 |
مطالعه عددی تاثیر طراحی معماری نواحی مختلف پارکینگ در عملکرد سیستم مدیریت دود با استفاده از جت فن در پارکینگ های زیرزمینی | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مکانیک | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2024.33856.2656 | ||
نویسندگان | ||
سعید حضرتی* ؛ عبدالناصر عمرانی؛ بهنام حیدری؛ رقیه مطلب زاده | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 25 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 01 دی 1403 | ||
چکیده | ||
جت فنها یکی از تجهیزات متداول در پارکینگهای زیرزمینی هستند که در صورت بروز حریق، برای کاهش دود استفاده میشوند. زمانی که سنسورها حریق را در یک منطقه خاص تشخیص میدهند، جت فنها فعال شده و دود را به سرعت به سمت شفتهای خروجی هدایت میکنند. با این حال، در برخی حالتها، جت فنهای قرار گرفته در نواحی بن بست، جریان هوا را شبیه به یک نازل بزرگ به سمت بخش مرکزی پارکینگ هدایت میکنند. جریان هوای پرسرعت تولید شده توسط این جت فنها میتواند جریان ناشی از سایر جتفنها را مختل کرده و دود را به نواحی عاری از دود هدایت کند. این تحقیق به بهبود کنترل سیستم مدیریت دود در مناطق حیاتی پارکینگهای زیرزمینی، به ویژه در نزدیکی نواحی بن بست، با معرفی طرحهای نوآورانه جتفن میپردازد. این مطالعه از نرمافزار OpenFOAM با حلگر Boussinesq Pimple FOAM و ادغام معادله غلظت دوده برای ارزیابی کارایی این روش استفاده کرده است. در این تحقیق، اثرات قطر و شکل نازل جت فن، تعداد جت فنها، و نواحی بنبست در معماری پارکینگ بر انتشار غلظت دوده در داخل پارکینگ بررسی شده است. نتایج نشان داده است که افزایش قطر نازل باعث کاهش غلظت دوده تا حدود 35% میشود. افزایش تعداد جت فن تأثیر زیادی ندارد و استفاده از نوع جدید نازل میتواند از پخش دوده به نواحی عاری از دود جلوگیری کند. این میزان کاهش دوده برای جت فن جدید طراحی شده در حدود 50% است. | ||
کلیدواژهها | ||
جت فن؛ کنترل دوده؛ نواحی بن بست؛ سیستم مدیریت دود؛ شبیه سازی عددی؛ اپنفوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Numerical Study of the Effect of the Architectural Design of Different Parking Areas on the Performance of the Smoke Management System Using Jet Fans in Underground Parking Lots | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Hazrati؛ Abdolnaser Omrani؛ Behnam Heydari؛ Roghayeh Motallebzadeh | ||
Islamic Azad University, Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
Jet fans are one of the common equipment in underground car parks that are used to reduce smoke in case of a fire. When sensors detect a fire in a specific area, the jet fans are activated and quickly direct the smoke towards the exit shafts. However, in some cases, jet fans located in dead-end areas redirect the airflow towards the central section of the parking lot resembling a large nozzle. The high-speed airflow generated by these jet fans can disrupt the flow from other jet fans and direct the smoke to smoke-free areas. This research focuses on improving smoke management systems in critical areas of underground car parks, especially near dead-end areas, by introducing innovative jet fan designs. The study uses the OpenFOAM software with the Boussinesq Pimple FOAM solver and incorporates the smoke concentration equation to evaluate the efficiency of this method. In this research, the effects of nozzle diameter and shape, the number of jet fans, and dead-end areas in the parking lot architecture on smoke concentration dispersion inside the parking lot have been investigated. The results show that increasing the nozzle diameter reduces smoke concentration by up to 35%. Increasing the number of jet fans has little effect, and using a new type of nozzle can prevent smoke diffusion to smoke-free areas. The smoke reduction for the newly designed jet fan is around 50%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jet fan, Smoke control, Dead-end areas, Smoke management system, Numerical simulation, OpenFOAM | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |