
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,791 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,234 |
مقایسه گزینه های طراحی خاکریزهای مسلح شده با ژئوسنتتیک مستقر بر شمع در زیر ساختهای حمل و نقل در آیین نامه های اروپایی | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 40، بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2025.36381.1710 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحسین حداد* 1؛ فاطمه سپهوند2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه سمنان | ||
2دانشجوی دکتری | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1403، تاریخ بازنگری: 27 دی 1403، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
ساخت خاکریز بر روی خاک نرم یکی از موضوعات چالش برانگیز مشترک در حوزه مهندسی ژئوتکنیک و زیرساختهای حمل و نقل به شمار میآید. این چالشها ناشی از شرایط نامساعد زمین مانند تراکم پذیری بالا، نشست زیاد و استحکام کم خاک بستر است. به همین دلیل استفاده از روشهای نوین در احداث خاکریزها با استفاده از لایههای ژئوسنتتیکی و شمع به طور فزایندهای به عنوان یکی از گزینههای فنی و اقتصادی مورد توجه و در حال گسترش است. این مقاله به بررسی مکانیزم تسلیح در عملکرد خاکریز مسلح شده با ژئوسنتتیک و متکی برشمع در زمینهای نرم می-پردازد. بخشهای مورد توجه در این مطالعه شامل عملکرد مسلح کننده ژئوسنتتیکی(ژئوگرید و یا ژئوسل) و نقش لایه پلتفرم و مقایسه گزینههای طراحی در آییننامههای اروپایی شامل انگلستان(BS8006)، آلمان(EBGEO) و هلند(CUR226) است. علاوه بر این، نتایج 9 مطالعه میدانی نیز در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. نتایج این بررسی نشان میدهد که برای محاسبه کارایی روش BS8006 نتایج نزدیکتری به مقادیر اندازه گیری شده میدانی دارد. همچنین برای نرخ تمرکز تنش، نشست تفاضلی و ماکزیمم نیروی کشش ژئوسنتتیک مقادیر محاسبه شده توسط روش CUR226 به مقادیر اندازه گیری شده میدانی نزدیکتر است. در نهایت براساس نتایج بدست آمده، پیشنهاداتی برای پیشرفت در مطالعات آینده ارائه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
خاکریز؛ قوس زدگی؛ ژئوسنتتیک؛ پلتفرم؛ مکانیزم انتقال بار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Geosynthetic Reinforced Embankment Design on Piles for Transportation Infrastructures: A European Code Comparison | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolhosein Haddad1؛ Fateme Sepahvand2 | ||
1Member of Faculty | ||
2PhD student | ||
چکیده [English] | ||
The construction of embankments on soft soil is considered one of the common challenging topics in the field of geotechnical engineering and transportation infrastructure. These challenges arise from unfavorable ground conditions, such as high compressibility, significant settlement, and low strength of the subsoil. Therefore, the use of innovative methods in the construction of embankments using geosynthetic layers and piles is increasingly gaining attention as a technical and economical option. This paper examines the reinforcement mechanism in the performance of embankments reinforced with geosynthetics and supported by piles in soft soils. The key areas of focus in this study include the performance of geosynthetic reinforcements (such as geogrids or geocells), the role of platform layers, and a comparison of design methods in the guidelines of the United Kingdom (BS8006), Germany (EBGEO), and the Netherlands (CUR226). In addition, the results of nine field studies are also considered in this research. The findings indicate that for calculating the effectiveness of the BS8006 method, the results are closer to the measured field values. Furthermore, for stress concentration ratios, differential settlements, and maximum tensile forces in geosynthetics, the values calculated using the CUR226 method are closer to the measured field values. Finally, based on the obtained results, recommendations for advancing future studies are presented | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arching, Geosynthetics, platform, Load Transfer Mechanism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 |