
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,747 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,162 |
درآمدی بر اشتراکات و همسویی فتوتنامهی بنایان و فتوتنامهی چیتسازان در حیطهی مؤلفههای نظری و عملی | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2024.34173.1244 | ||
نویسندگان | ||
ادهم ضرغام* 1؛ الناز دستیاری2 | ||
1دانشیار، گروه نقاشی و مجسمهسازی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانش آموختۀ دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 29 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 30 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
در هنرهای سنتی مقولهی هنر و هنرمندی در ارتباط با جوانمردی و فتوت طرح شدهاست. همچنین در دوران گذشته هنر ارتباط نزدیکی با اصناف داشت. واژهی صنف نیز معمولاً جهت بیان جماعات پیشهوری در جامعهی اسلامی استفاده شدهاست. غالباً هر صنف رساله و فتوتنامهای داشت که مبانی نظری و عملی مربوط به صنف را در خود گنجانده بود. در این راستا پژوهش حاضر با این پرسش روبهرو است که مؤلفههای نظری و عملی مطرح شده در فتوتنامههای بنایان و چیتسازان چه اشتراکاتی با یکدیگر دارند؟ هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی نقاط مشترک موجود میان دو فتوتنامهی مذکور و همسویی آنها در زمینهی مطالب نظری و عملی است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و شیوهی اسنادی جهت بررسی موضوع به کار رفتهاست. بهعلاوه برای تجزیه و تحلیل دادهها از شیوهی تجزیه و تحلیل کیفی استفاده شدهاست. در جهت پاسخگویی به پرسش پژوهش تلاش شدهاست، تا با مطالعهی دو فتوتنامهی مذکور امکان تبیین جنبههای مشترک در زمینهی نظری و عملی و همسویی آنها مورد بررسی قرار گیرد. نتیجهی پژوهش حاکی از آن است اشتراکات و همسویی موجود میان دو فتوتنامهی بنایان و چیتسازان را میتوان تحت عنوان توجه دادن به استاد، آداب مربوط به انجام کار و ابزار و مصالح طبقهبندی کرد. همچنین چنانچه از بررسی نقاط مشترک میان دو فتوتنامه برمیآید، در هر دو آنها راه و روشی توأمان با اخلاق ارائه شدهاست و نمیتوان آنها را صرفاً نوعی آداب ظاهری دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
حِرَف و پیشهها؛ فتوتنامه؛ فتوتنامهی چیتسازان؛ فتوتنامهی بنایان | ||
موضوعات | ||
هنر و هویت ملی و فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Introduction to The Similarities Between Fotovatnameh-ye Banyan and Fotovatjah-ye Chitsazan in Theoretical and Practical Principle | ||
نویسندگان [English] | ||
Adham Zargham1؛ Elnaz Dastyari2 | ||
1Associate Professor, Department of Painting and Sculpture, School of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Doctoral student of Art Research, Department of Advanced Art Studies, School of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In traditional arts in Iran, art was proposed in connection with Fotovatnameh. Also, in the past, art was closely related to guilds. The word guild was also usually used to express professional groups in Islamic society. each guild had a treatise that included the theoretical and practical principles related to the guild. In this regard, this research is faced with the question that What are the similarities between Fotovatnameh-ye Banayan and Fotovatnameh-ye Chitsazan in theoretical and practical principles? The aim of this research is to study and examine the similarities between Fotovatnameh-ye Banayan and Fotovatnameh-ye Chitsazan in theoretical and practical principles. The present research method is descriptive-analytical and documentary method is used to investigate the issue. In addition, the qualitative analysis method has been used to analyze the data. In order to answer the research question, an attempt has been made to examine the possibility of explaining the similarities in theoretical and practical principles and their alignment by studying the Fotovatnameh-ye Banayan and Fotovatnameh-ye Chitsazan. The result of the research indicates that the similarities between the Fotovatnameh-ye Banayan and Fotovatnameh-ye Chitsazan can be classified under the title of paying attention to the teacher, manners related to doing work, and tools and materials. Also, in both of them, a way and a method with ethics have been presented and they cannot be considered merely a kind of outward etiquette. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Craftsmanship, Fotovatnameh, Fotovatjah-ye Chitsazan, Fotovatnameh-ye Banyan | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |