
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,173 |
طراحی و آنالیز سیستم مدیریت باتری (BMS) اتوبوس برقی بر پایه تخمین وضعیت شارژ | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1403 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله برق | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2024.33115.2611 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی موسوی بادجانی* ؛ محمد هادی ریسمانی؛ مصطفی اسلامی؛ مهدی صالحی اسکندری | ||
مجتمع الکترومغناطیس، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 13 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 27 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
امروزه بهدلیل آلودگی محیطزیست و پیشرفت تکنولوژی، تولید خودروهای برقی رشد تصاعدی پیدا کرده است. حیاتیترین بخش در اکثر خودروها و اتوبوسهای برقی، سیستم ذخیرهساز انرژی الکتریکی و مهمترین عنصر ذخیرهساز انرژی الکتریکی، باتریهای لیتیوم یونی است. به منظور کنترل عملکرد باتری، حفظ شرایط پایدار و ایمنی، افزایش بهرهوری و طول عمر آن، استفاده از سیستم مدیریت باتری (BMS) الزامی میباشد. در این مقاله، برای طراحی بسته باتری اتوبوس برقی با وزن 19 تن، با تخمین توان و انرژی مورد نیاز (مصرف 2kWh به ازای هر کیلومتر)، به طوریکه بسته باتری امکان شارژ با توان 330kW را داشته باشد، به انتخاب سلول مناسب پرداخته شده است. BMS ضمن پایش مداوم بسته باتری، با استفاده از فیلتر کالمن بدون اثر (UKF) وضعیت شارژ باتری (SoC) را تخمین میزند. برای تخمین وضعیت سلامت باتری (SoH)، روش تخمین مشترک به کار رفته است. جهت متعادلسازی انرژی سلولهای بسته باتری، روش مقاومت موازی سوئیچشونده استفاده گردیده و در نهایت به منظور پایداری دمایی بسته باتری تحت شرایط کاری مختلف، از یک سیستم مدیریت گرمایی (BTMS) استفاده شد. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان میدهد که بخشهای مختلف BMS طراحیشده بهدرستی حالات کاری باتری را تخمین زده و باعث ایجاد پایداری و شرایط ایمن میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اتوبوس برقی؛ سیستم مدیریت باتری؛ بسته باتری؛ سلول لیتیوم یونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and analysis of electric bus Battery Management System (BMS) based on charge state estimation | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mahdi Mousavi Badjani؛ Mohammad Hadi Rismani؛ Mustafa Islami؛ Mahdi Salehi Eskandari | ||
Electromagnetism Complex, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Due to the environmental pollution and technological progress, the production of electric vehicles has grown exponentially. The most vital part in electric cars and buses is the electric energy storage system and a energy storage source with excellent performance is lithium-ion batteries. In order to control performance, maintain stable conditions and safety, increase productivity and its lifespan, it is necessary to use a Battery Management System (BMS). In this article, to design a battery pack for an electric bus with a weight of 19 tons, by estimating the required power and energy (2kWh consumption per kilometer), so that you have a chargeable battery pack with a power of 330kW, choosing the appropriate cell. We pay While continuously monitoring the battery, the BMS estimates the State of Charge of the battery (SoC) using a Unscented Kalman Filter (UKF). To estimate the battery State of Health (SoH), joint estimation method is used. In order to replace the energy of the closed cells, the switched parallel resistance method is used, and finally, a battery thermal management system (BTMS) is used for the environmental stability of the closed cell depending on the working conditions. The results of the simulation show that the different parts of the designed BMS correctly estimate the working states of the battery and create stability and safe conditions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Electric bus, battery pack, battery management system, lithium-ion cell | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |