
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,340 |
شهر در یک قاب عکس؛ واکاوی توسعه و ارتقای عکاسی خیابانی از منظر معنا و فناوری | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2024.33465.1218 | ||
نویسندگان | ||
محمد امین سامینی1؛ راضیه فتحی2؛ علی عسگری* 3 | ||
1دانش آموخته کارشناس ارشد، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه معماری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 اسفند 1402، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 13 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
درک تکامل عکاسی خیابانی و رابطه آن با محیط ساخته شده، گزارههای مهمی را در مورد ماهیت هنر عکاسی و طراحی شهری ارائه میدهد. هدف این تحقیق کشف این ارتباطات زنده مابین هنر، فرهنگ، فناوری و بافت شهری است که عکاسی خیابانی را در قلمروی هنری پر جنبوجوش، پرورش داده است. این تحقیق عوامل مؤثری را که به پیشرفت عکاسی خیابانی در حوزه معماری و طراحی شهری کمک میکنند، بررسی میکند. پرسش اصلی پژوهش این است که باتوجهبه تحول ابزارها، محیطهای ارتباطی و فضای پیرامون سوژهها در انتقال مفاهیم از طریق عکس، چه مؤلفههای ذاتی و محیطی در پیشرفت و رونق عکاسی خیابانی نقش داشته است؟ این تحقیق از نوع کیفی و دارای هدف بنیادی است که از رویکرد تحلیل محتوا با استفاده از منابع کتابخانهای برای دستیابی به اهداف خود استفاده میکند. تفسیر دادههای متنی در تحلیل تصاویر و توسعۀ فرایند بحث در این پژوهش بر پایه آرای صاحبنظران این حوزه و تفسیر آزاد پژوهانه متکی است. چنین استنباط میشود که هر چند عکاسی با رهایی از تاریکخانههای سنتی، بهواسطه توسعه تکنولوژی و پلت فرمهای رسانهای، توانسته در اشتراکگذاری مفاهیم و پیامها توانمندتر و سریعتر عمل نماید. بااینحال درخشش موضوعات محیطی در عکاسی خیابانی، هنوز مرتبط با موقعیتهای مکانی، وابسته به تعامل با جامعه، فهم تجربیات زیسته هنرمندان و فضاسازیهای محیطی معماری و شهری است. عکاسان خیابانی در طی قرن بیستم، تحولات صنعتی، مسائل اجتماعی و جنبشهای ادبی را با برداشت از حال و هوای شهر و اجتماع انعکاس میدادهاند. در حال حاضر که حضور در فضای باز شهری با تسهیل دسترسی به فرایند عکاسی متأثر از ابزارهای پیشرفتهتر آن و جلب آرای مخاطبان بهواسطه رونق رسانههای اجتماعی، در افزایش چشمگیر تعدد آثار مؤثر بوده، نگرشهای منحصربهفرد و تکرار یک اندیشه در فضای عکاسی تا حدودی کاهش یافته و کمتر قابل شناسایی است. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی؛ شهر؛ زیبایی شناسی؛ فناوری؛ رسانه | ||
موضوعات | ||
هنرهای وابسته به محیط و کالبد شهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A city in a photo; An Analysis of Street Photography's Evolution and Promotion from the Perspective of Meaning and Technology | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Amin Samini1؛ Razieh Fathi2؛ Ali Asgari3 | ||
1Master's student, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Arts, Tehran, Iran. | ||
2Master's student, Faculty of Art and Architecture, University of Science and Culture, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Architecture, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This paper explores fundamental propositions regarding photography as an art form and its interplay with urban design, focusing specifically on the dynamic realm of street photography. The aim of this research is to investigate the intricate connections between art, culture, technology, and urban development that have contributed to the evolution of street photography. The study delves into the key factors that have propelled street photography forward within the realms of architecture and urban design. Central to this investigation is the exploration of the intrinsic and environmental elements that have influenced the growth and vitality of street photography. This includes examining how advancements in tools, changes in communication environments, and the evolving contexts of subjects have shaped the ability of street photography to convey complex concepts through visual imagery. This qualitative research adopts a foundational approach, employing content analysis of scholarly sources to achieve its objectives. The interpretation of textual data involves analyzing images and fostering a discourse process grounded in the perspectives of stakeholders in the field, supported by scholarly interpretation. The findings suggest that while photography has moved beyond traditional darkrooms, technological advancements and the rise of social media platforms have significantly enhanced its capacity to share ideas and messages more efficiently and broadly. Nonetheless, environmental themes in street photography remain closely tied to spatial settings, community interactions, the lived experiences of artists, and the environmental designs of architecture and urban spaces. Throughout the twentieth century, street photographers captured the transformations brought about by industrialization, social issues, and literary movements through their depiction of urban environments and societal dynamics. Today, increased access to open urban spaces, coupled with advancements in photographic technology and amplified through social media, has led to a notable proliferation of impactful works. However, there has been a reduction in the visibility of unique perspectives and the recurrence of singular ideologies within the realm of photography. In conclusion, this research underscores the enduring relevance of street photography as a medium that not only reflects urban realities but also evolves in tandem with technological and cultural advancements. By understanding the complex interplay between artistry, urban dynamics, and technological innovation, we gain insights into how street photography continues to shape and be shaped by the environments it captures. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Photography, city, aesthetics, technology, media | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 |