
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 632 |
تعداد مقالات | 9,260 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,743,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,157,612 |
تحلیل منتخبی از نگارهها و داستانهای کلیله و دمنه بر مبنای نظریه ساختار سهکنشی ژرژ دومزیل | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1403، صفحه 67-79 اصل مقاله (646.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2024.33079.1211 | ||
نویسندگان | ||
زیبا کاظم پور* 1؛ فاطمه مهاجری2؛ حسین عابددوست3 | ||
1استادیار، گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه تصویرسازی، دانشگاه کمال الملک، نوشهر، ایران. | ||
3دانشیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1403، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
کلیله و دمنه کتاب پندآمیزی است که در آن حکایت های گوناگون نقل شده و اصل هندی را برای آن بیانمیکنند. تصویرسازی کلیله و دمنه در ادوار مختلف تاریخ هنر ایران مورد توجه قرارگرفتهاست. سوال اصلی تحقیق حاضر این است که شخصیت پردازی برخی از داستان های کلیله و دمنه را چگونه می توان براساس طبقات سه گانه دومزل تحلیل کرد و آیا این ساختار سه گانه در تصویرسازی این داستان ها قابل شناسایی است؟ فرضیه تحقیق امکان وجود ساختهای مشترک طبقاتی در متن و تصویرگری داستان های کلیله و دمنه است. هدف تحقیق بررسی و تحلیل نظام ساختاری پنهان در شخصیت پردازی و تصویرگری داستان های کلیله و دمنه در نظر گرفته شده است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و گردآوری مطالب اسنادی از طریق یادداشت برداری و تصویرخوانی است. نتایج تحقیق نشان می دهد در منتخبی از داستان ها بهصورت مشابه، شخصیت هایی وجود دارند که می توان آن ها را با توجه به الگوی ساختار سه گانه جوامع هندواروپایی ژرژ دومزیل مورد بررسی قرارداد. این ساختار و طبقات سه گانه فرمانروایان، جنگاوران و کشاورزان هستند و این الگوی سه گانه را در نگاره های مصور کلیله و دمنه نیز می توان شناساییکرد. به شکلی که در این داستان ها برخی حیوانات در اولویت طبقاتی به عنوان فرمانروا توصیف می شوند و برخی به عنوان ضعیف ترین طبقه، تغذیه طبقه اول هستند. حیوانات زیرک با تکیه بر هوش خود روابط میان طبقه بالا و پایین را مدیریت می کنند. بر همین مبنا در نظام تصویری نیز با بهره گیری از مکان، اندازه و برترنگاری تصویری همان اولویت های ساختاری شخصیت های داستانی بازنمایی شده است. فرمانروا قدرتمند، تنومند و بزرگ در مرکز یا بالای تصویر و طبقه سوم افتادن و درحال مرگ در پایین تصویر و حیوانات هوشمند همتراز با فرمانروا و یا واسطه میان دوگروه مصورشده اند. در واقع هماهنگی متن و تصویر نسبت به بازنمایی نظام طبقاتی قابل شناسایی و تحلیل است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیله و دمنه؛ شخصیت سازی؛ متن و تصویر؛ ساختار سهگانه دومزیل | ||
موضوعات | ||
نظریات تحلیلی و روزآمد در رابطه با هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Selected Illustrations and Stories of Kalila and Damna Based on Georges Dumezil Triple Structure Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Ziba Kazempoor1؛ Fatemeh Mohajeri2؛ Hossein Abeddoost3 | ||
1Assistant Professor, Department of Art, Faculty of Literature and Humanities, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran. | ||
2Master's Graduate, Department of Illustration, Kamal-ol-Molk University, Nowshahr, Iran. | ||
3Associate Professor, Visual Communication Department, Faculty of Art and Architecture, Gilan University, Rasht, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Kalila and Damna is an instructive book in which various anecdotes have been narrated. This book, which has Indian origin, has been illustrated in different periods of Persian art history. The main question of the present study is how the characterization of some of the stories of Kalila and Damna can be analyzed based on the three classes of Dumzel and is this triple structure recognizable in the illustration of these stories? This study is descriptive-analytical in terms of methodology. The data collection method is based on library review (i.e. note taking and image analysis) and data analysis was done qualitatively. Research results show that in a similar selection of stories, there are characters who can be examined in terms of the pattern of the triple structure of Georges Dumézil 's Indo-European societies. These three structures and classes include the classes of rulers, warriors and farmers, and this triple pattern can also be identified in the illustrated paintings of Kalila and Damna. In these stories, some animals are described in class priority as ruler, and some as the weakest class are first -class nutrition. Shrewd animals, relying on their intelligence, manage the relationships between the up and downstairs. Therefore, in the visual system, using the place, the visual magnification of the same structural priorities of the fictional characters has been represented. The powerful, robust, and large ruler in the center or above the image and the third floor of the fall and death at the bottom of the image and the intelligent animals are illuminated with the ruler or the intermediary between the two groups. In fact, the coordination of the text and the image is identifiable and analyzed by the representation of the class system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kalila and Damna, Characterization, Text and Image, Dumezil Triple Structure | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |