
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,172 |
تحلیل منتخبی از نگاره ها و داستان های کلیله و دمنه بر مبنای نظریه ساختار سه کنشی ژرژ دومزیل | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2024.33079.1211 | ||
نویسندگان | ||
زیبا کاظم پور* 1؛ فاطمه مهاجری2؛ حسین عابددوست3 | ||
1استادیار، گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه کمال الملک، نوشهر، مازندران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 27 مهر 1403، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
کلیله و دمنه کتاب پندآمیزی است که در آن حکایت های گوناگون نقل شده و اصل هندی را برای آن بیان میکنند. سوال اصلی تحقیق حاضر این است که شخصیتپردازی برخی از داستانهای کلیله و دمنه را چگونه میتوان بر اساس طبقات سهگانه دومزل تحلیل کرد و آیا این ساختار سهگانه در تصویرسازی این داستانها قابل شناسایی است؟ فرضیه تحقیق امکان وجود ساختهای مشترک طبقاتی در متن و تصویرگری داستانهای کلیله و دمنه است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و گردآوری مطالب اسنادی از طریق یادداشتبرداری و تصویرخوانی است. نتایج تحقیق نشان میدهد در منتخبی از داستانها بصورت مشابه، شخصیتهایی وجود دارند که میتوان آنها را با توجه به الگوی ساختار سهگانه جوامع هند و اروپایی ژرژدومزیل مورد بررسی قرار داد. این ساختار و طبقات سهگانه فرمانروایان، جنگاوران و کشاورزان هستند و این الگوی سهگانه را در نگارههای مصور کلیله و دمنه نیز میتوان شناسایی کرد. به شکلی که در این داستانها برخی حیوانات در اولویت طبقاتی به عنوان فرمانروا توصیف میشوند و برخی به عنوان ضعیفترین طبقه، تغذیه طبقه اول هستند. حیوانات زیرک با تکیه بر هوش خود روابط میان طبقه بالا و پایین را مدیریت میکنند. بر همین مبنا در نظام تصویری نیز با بهرهگیری از مکان، اندازه و برترنگاری تصویری همان اولویتهای ساختاری شخصیتهای داستانی بازنمایی شدهاست. فرمانروا قدرتمند، تنومند و بزرگ در مرکز یا بالای تصویر و طبقه سوم افتادن و درحال مرگ در پایین تصویر و حیوانات هوشمند همتراز با فرمانروا و یا واسطه میان دوگروه مصورشدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیله و دمنه؛ متن؛ تصویر؛ دومزیل | ||
موضوعات | ||
نظریات تحلیلی و روزآمد در رابطه با هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of selected illustrations and stories of Kalila and Damna Based on Georges Dumézil triple structure theory | ||
نویسندگان [English] | ||
ziba kazempoor1؛ fatameh mohajery2؛ Hossein Abeddoost3 | ||
1Assistant Professor, Department of Art, Faculty of Literature and Humanities, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran. | ||
2Master's degree student, Kamal-ul-Mulk University, Nowshahr, Mazandaran, Iran. | ||
3Associate Professor, Visual Communication Department, Faculty of Art and Architecture, Gilan University, Rasht, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Structural Analysis of Kalila and Damna Stories Based on Georges Dumézil triple structure theory Kalila and Damna is an instructive book in which various anecdotes have been narrated. This book, which has Indian origin, has been illustrated in different periods of Persian art history. The main question of the present study is how the characterization of some of the stories of Kalila and Damna can be analyzed based on the three classes of Dumzel and is this triple structure recognizable in the illustration of these stories? This study is descriptive-analytical in terms of methodology. The data collection method is based on library review (i.e. note taking and image analysis) and data analysis was done qualitatively. Research results show. In a similar selection of stories, there are characters who can be examined in terms of the pattern of the triple structure of Georges Dumézil 's Indo-European societies. These three structures and classes include the classes of rulers, warriors and farmers, and this triple pattern can also be identified in the illustrated paintings of Kalila and Damna. In these stories, some animals are described in class priority as ruler, and some as the weakest class are first -class nutrition. Shrewd animals, relying on their intelligence, manage the relationships between the up and downstairs. Therefore, in the visual system, using the place, the visual magnification of the same structural priorities of the fictional characters has been represented. The powerful, robust, and large ruler in the center or above the image and the third floor of the fall and death at the bottom of the image and the intelligent animals are illuminated with the ruler or the intermediary between the two groups. In fact, the coordination of the text and the image is identifiable and analyzed by the representation of the class system. Keywords: Kalila and Damna-Characterization- Dumézil triple structure | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Kalila and Damna, Characterization, Dumézil, triple structure | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 |