
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,168 |
بقای وکالت انتقالی بعد از فوت و حجر موکّل | ||
مطالعات فقه و حقوق اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اسفند 1404 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/feqh.2024.32957.3829 | ||
نویسندگان | ||
اکبر عراقی* 1؛ حیدر باقری اصل2؛ ناصر مسعودی1 | ||
1حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه حقوق، دانشکدة حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 06 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 13 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
چکیده یکی از مسایل کاربردی وکالت، وکالت انتقالی بعد از فوت یا حجر موکل است. موکل، وکالت انتقالی را در ضمن عقد لازم دیگری به وکیل در دفترخانة املاک و اسناد رسمی اعطا می کند تا وکیل بتواند با حیات و ممات و حتی جنون و سفه موکل، موضوع وکالت را به انجام برساند که غالباً انتقال موضوع عقد لازم به نام خود وکیل یا شخص ثالث است. این مقاله مفهوم، مبانی و آثار عملی و کاربردی این نهاد حقوقی را بر اساس حقوق اسلامی و با روش توصیفی و تحلیل بررسی کرده است. سؤال اصلی تحقیق در این خصوص آن است که: «وضعیت حقوقی وکالت انتقالی بعد از فوت و حجر موکّل در حقوق اسلامی و موضوعة ایران چگونه است؟». ضرورت تحقیق این مسئله، در آن است که تاکنون کسی به تحقیق مذکور نپرداخته؛ یعنی تحقیق پیشینة علمی خاصی ندارد، درحالی که تبیین بقا و عدم بقای وکالت انتقالی بعد از فوت و حجر موکّل یک بحث کاربردی است. نتیجة تحقیق حاضر این است که مطابق نظر فقیهان مورد استفتا، وکالت انتقالی بعد از فوت یا حجر موکّل در حقوق امامیه و سایر مذاهب اسلامی باقی است اما حقوق موضوعة ایران در این خصوص ساکت است و با توجه به اصل 167 قانون اساسی و مادة سوم قانون آئین دادرسی مدنی باید پاسخ فقهی مسئله را موضع حقوق موضوعه در این مسئله تلقی نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
موکل؛ فوت؛ وکالت انتفالی؛ حجر؛ وکیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Surviving Transferable Power Of Attorney After The Death And Incompetency Of The Client | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Araghi1؛ Heydar Bagheri Asl2؛ naser masoudi1 | ||
1Private law, Faculty of Law and Political Science, Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Professor, Department of Law, Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the practical issues of advocacy is transitional advocacy after the death and incompetency of the client. The client grants the power of attorney to the lawyer in the real estate and notary office along with another necessary contract, so that the lawyer can complete the power of attorney with life and death and even the insanity of the client, which often transfers the subject of the necessary contract to his name. A lawyer or a third party. This article has examined the concept, foundations and practical and practical effects of this legal institution based on Islamic law and with a descriptive and analytical method. Our question is "What is the legal status of transitional agency after the death and death of the client in Islamic law?". The necessity of researching this issue is that so far no one has done the mentioned research; That is, the research does not have a specific scientific background, while the explanation of the survival or non-survival of the transitional power of attorney after the death of the client is a practical discussion. According to the opinion of the referred jurists, transferable power of attorney after the death of the client remains in the laws of Imamia and other Islamic schools, but the laws of Iran are silent in this regard and according to Article 167 of the Constitution and Article 3 The law of civil procedure should consider the jurisprudential answer of the problem as the legal position of the issue. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
client, death, Entfali attorney, incompetency, lawyer | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |