
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,160 |
پژوهشی در تعدد و تنوع هنرمندان آستان قدس رضوی از آغاز تا پایان دوره پهلوی بر اساس آثار به جای مانده در حرم | ||
نشریه هنرهای کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/aaj.2024.33231.1213 | ||
نویسندگان | ||
ناصر ساداتی* 1؛ زهرا علی مندگاری2؛ میثم جلالی3 | ||
1استادیار، گروه آموزشی صنایع دستی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد، پژوهش هنر، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، دانشگاه سمنان،سمنان، ایران | ||
3عضو گروه فرهنگ و هنراسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی | ||
تاریخ دریافت: 19 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 17 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 16 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
هنرمندان بسیاری درطول تاریخ سعیکردهاند تا خلاقیتهای هنری خود را در قوالب گوناگون هنری، در مکانها و زمانهای خاصی به ظهور رسانده و در پرتو این هنرآفرینی، باورهای دینی و اعتقادی خود را به نمایش بگذارند. حرم مطهر رضوی نیز به عنوان مجموعهای بیبدیل از تجمع هنرها به عنوان یک مکان مذهبی، نشان از هنر و ارادت ایرانیان و به ویژه هنرمندانمسلمان نسبت به حضرترضا(ع) دارد. هنرمندان پرشماری در ادوار مختلف تاریخی، در این مکان مقدس به فعالیت پرداخته و با هنر خود، بناها و آثار هنری مختلفی را خلق نموده و به این شکل سهم بسزایی در افزونشدن معنویت، زیبایی و ارتباط انسان با این مکان معنوی داشتهاند. هدف از انجام این مقاله شناسایی انواع رشتههای هنری و هنرمندانی است که به نوعی در تزیین و شکلگیری هنر و معماری حرممطهر-رضوی از ابتدا تا پایان دورهپهلوی ایفای نقش نمودهاند. بنابراین سوالات زیر، حول هدف مقاله سامان یافته است: 1- وضعیت آثار هنری به جای مانده در حرم بر حسب رشته-هنرمند چگونه است؟ 2- بیشینه و کمینه آثار به جای مانده در حرم مطهر، متعلق به کدام دوره تاریخی است؟ روش پژوهش، تحلیلمحتوایکمی است که به دو شیوه مطالعه محتوای اسناد تاریخی و مرتبط با موضوع حرم و همچنین مطالعه آثار به جای مانده از هنرمندان، انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه هنرمندانی است که آثاری از آنها در بازه زمانی مورد مطالعه در حرم برجای ماندهاست. یافتههای پژوهش از شناسایی160 هنرمند در 18 رشته هنری که در طول تاریخ برای حرم-مطهر به خلق آثار هنری پرداختهاند حکایت دارد. رشته هنری خطاطی و کتیبه نویسی بیشترین تعداد هنرمند را به خود اختصاصداده، در مقابل رشتههنری کاربندی دارای کمترین هنرمند و کمترین اثر به جای ماندهاست. دوره قاجاریه پرکارترین دوره تاریخی به لحاظ خلق آثار هنری در حرم به شمار میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
هنرمندان حرم؛ آثار هنری حرم؛ معماران حرم؛ حرم مطهر؛ آستان قدس | ||
موضوعات | ||
هنر و هویت ملی و فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Research in multiplicity and variety of the artists in Astan Quds Razavi from the beginning to the end of the Pahlavi period based on the works left in the shrine | ||
نویسندگان [English] | ||
naser sadati1؛ zahra alinandegary2؛ meysam jalali3 | ||
1Assistant Professor, Handicrafts Education Department, Faculty of Art, Architecture and Urban Planning, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Master's student, Art Research, Faculty of Art, Architecture and Urban Planning, Semnan University, Semnan, Iran | ||
3Member of the Islamic Culture and Art Department of the Astan Quds Razavi Islamic Research Foundation | ||
چکیده [English] | ||
Throughout history, many artists have tried to bring out their artistic creations in various artistic forms, in certain places and times, and in the light of this artistic creation, to display their religious and religious beliefs. Motahar Razavi Shrine, as a unique collection of arts as a religious place, shows the art and devotion of Iranians and especially Muslim artists towards Hazrat Reza (AS).Numerous artists have worked in this holy place in different historical periods and have created various buildings and works of art with their art, and in this way, they have made a significant contribution to the increase of spirituality, beauty and human connection with this spiritual place.The purpose of this article is to identify the types of art disciplines and artists who have played a role in the decoration and formation of the art and architecture in the Motahar-Razavi shrine from the beginning to the end of the Pahlavi period. Therefore, the following questions are organized around the purpose of the article: 1- What is the status of the artworks left in the shrine according to the field-artist? 2- Which historical period do the most and least works left in the Holy Shrine belong to? The research method is quantitative content analysis, which has been done in two ways: studying the content of historical documents and related to the subject of the shrine, as well as studying the works left by artists.The statistical population of this research includes all the artists whose works were left in the shrine during the studied period. The findings of the research indicate the identification of 160 artists in 18 art disciplines who have created works of art for the holy shrine throughout history. The art field of calligraphy and inscription writing has the largest number of artists, while the applied art field has the fewest artists and the fewest works. The Qajar period is considered the most productive historical period in terms of the creation of works of art in the shrine. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shrine artists, Shrine artworks, Shrine architects, Holy shrine, Astan Quds | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |