
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,409 |
ارزیابی شاخص خرابی و سن روسازی راه با استفاده از تحلیل طیف سنجی نمونه های آسفالتی و تصاویر ماهواره ای سنتینل-2 ( مطالعه موردی: جاده سبزوار- شاهرود) | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2025.35864.1698 | ||
نویسندگان | ||
سعید قره چلو* 1؛ مهران رستمی2؛ حسین قاسم زاده طهرانی2 | ||
1گروه ژیوتکنیک-راه و نقشه برداری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
2گروه ژئوتکنیک-راه و نقشه برداری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شاهرود | ||
تاریخ دریافت: 20 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 17 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش 35 کیلومتر از محور سبزوار- شاهرود به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شرق به غرب که همواره خرابیهای آسفالتی در آن مشهود است در نظر گرفته شد. به منظور پیشبینی شاخص خرابی روسازی (PCI) براساس عمر روسازی و عمر روسازی (AGE) ابتدا با استفاده از GPS بصورت تصادفی سیستماتیک و نظر کارشناسی نمونه های آسفالت برداشت و آزمایشگاه فیزیک آنالیز طیفی با استفاده از دستگاه اسپکتومتر صورت پذیرفت. ادامه با استفاده از نتایج طیف سنجی نمونه های آسفالت و استخراج ارزش پیکسلی باندهای متناظر در محل نمونه های آسفالت از تصاویر ماهواره ای سنتینل-2 استخراج و تحلیل های آماری انجام شدند. در ارتباط بین شاخص خرابی راه (PCI) و طیفسنجی تصاویر ماهوارهای در پیشبینی شاخص خرابی، باند مادون قرمز نزدیک (B8) با ضریب تعیین (48/0 R2=) عملکرد بهتری نسبت به سایر باندها داشته و از دقت نسبتا بالاتری برخوردار بود که میتوان آن را به سایر شاخصهای خرابی مانند شاخص عملکرد روسازی (PSI) بسط داد. باتوجه به توان تفکیک مکانی متوسط (10 متر) باندهای انتخاب شده ماهوار سنتنیل-2 در مقایسه با ابعاد خرابیهای روسازی ضریب همگرایی نسبتا پایین (323/0R= ) در این تحلیل وجود داشت. در ارتباط بین شاخص سن روسازی (AGE) و طیفسنجی تصاویر ماهوارهای در پیشبینی سن روسازی باند مادون قرمز نزدیک (B8) با ضریب تعیین (55/0R2=) عملکرد بهتری نسبت به سایر باندها داشت. در این تحلیل ضرایب همگرایی (56/0R=) بالاتر بوده و میتوان عنوان کرد که اعداد طول موجهای بالای طیف سنجی، سن کمتر روسازی را نشان میدهند. در بررسی خرابیهای روسازی عبور بار ترافیکی نقش مهمی دارد، . لذا تصاویر ماهواره ای سنتینل -2 در باند مادون قرمز نزدیک با اندازه تفکیک 10 متر همبستگی بهتری با شاخص های سن و خرابی راه نشان دادند. البته این تصاویر در جاده های با عرض بیشتر از 10 متر کارایی مناسبتری خواهند داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
سن روسازی آسفالتی؛ پیش بینی خرابی؛ طیف سنجی باندی؛ شاخص خرابی روسازی؛ داده های ماهواره سنتینل-2 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of pavement condition index and aging using spectroscopy analysis of asphalt samples and Sentinel-2 satellite images (Case Study: Sabzevar- Shahrood Road) | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Gharechelou1؛ Mehran Rostami2؛ Hosein Ghasemzadeh Tehrani2 | ||
1Department of Geotechnics-Road and Surveying, Faculty of Civil Engineering, Shahrood University of Technology | ||
2Department of Geotechnics, Raod and Surveying, Faculty of Civil Engineering, Shahrood University of Technology | ||
چکیده [English] | ||
This study focuses on a 35-kilometer stretch of the Sabzevar-Shahrud road, located in a transit path from east to west, where asphalt damage is frequently observed. To forecast the Pavement Condition Index (PCI) based on pavement age (AGE), systematic random sampling of asphalt was conducted at designated locations using GPS, followed by spectral analysis in a physics laboratory with a spectrometer. Subsequent analyses involved extracting pixel values from the corresponding bands at the asphalt sampling sites within the Sentinel-2 satellite images and conducting statistical evaluations. The inverse relationship between AGE and PCI indicates that field analyses and calculations of distress indices were performed accurately, with their extension in band analysis as dependent variables being appropriately selected. In examining the relationship between the PCI and satellite imagery spectroscopy for predicting distress indices, the near-infrared band (B8) exhibited superior performance with a coefficient of determination (R2 = 0.48) compared to other bands, demonstrating relatively high accuracy that can be extended to other distress indicators such as the Pavement Serviceability Index (PSI). Given the average spatial resolution of 10 meters for the selected bands from Sentinel-2, a relatively low convergence coefficient (R=0.323) was observed in this analysis concerning pavement distress dimensions. ،he near-infrared band (B8) outperformed other bands with a coefficient of determination (R2= 0.55). In this analysis, higher convergence coefficients (R=0.56) were noted, suggesting that higher wavelength numbers in spectroscopy indicate younger pavement conditions. Traffic load significantly influences pavement distress; additionally, employing existing criteria for random sample selection plays a crucial role in determining distress indices and final analytical outcomes. Therefore, Sentinel-2 satellite images in the near-infrared band with a resolution of 10 meters demonstrated better correlation with age and distress indices of roads. However, these images will perform more effectively on roads wider than 10 meters. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Asphalt aging, Spectral analysis, PCI prediction, Pavement distress, Sentinel -2 image | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |