
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,026 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,164 |
بررسی و مقایسه خواص مکانیکی و دوام مخلوطهای آسفالتی سرد بازیافتی حاوی سیمان، سرباره گرانوله ذوب آهن و الیاف شیشه | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2025.35902.1700 | ||
نویسندگان | ||
علی سرابندی1؛ پوریا حاجی کریمی* 2؛ فریدون مقدس نژاد2 | ||
1دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران | ||
2دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 20 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، تاثیر افزودن سرباره گرانوله ذوبآهن، سیمان پرتلند تیپ 2 و الیاف شیشه بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی سرد بازیافتی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به مطالعات پیشین، درصد وزنی سیمان و سرباره گرانوله ذوبآهن 2 درصد و همچنین درصدهای مختلفی از الیاف شیشه شامل 0.2، 0.3، 0.4 درصد وزن سنگدانه مخلوط آسفالتی در نظر گرفته شده است. نتایج عملکردی نشان داد که مخلوطهای آسفالتی سرد بازیافتی بدون استفاده از افزودنی دارای دوام کافی نیستند. استفاده از الیاف شیشه موجب افزایش مقاومت مارشال به میزان حداکثر 10.3 درصد نسبت به طرحاختلاط پایه، از طریق افزایش درصد قیر امولسیون در مخلوط آسفالتی سرد بازیافتی و در نامناسبترین حالت موجب کاهش مقاومت کششی غیرمستقیم در حالت خشک، به میزان حداقل 78 و 17.7 درصد در سن 7 و 28 روزه نمونهها شده است که نشان دهنده کاهش دوام رطوبتی مخلوط آسفالتی سرد بازیافتی حاوی الیاف شیشه میباشد. نتایج همچنین نشانگر آن است که سیمان و سرباره گرانوله ذوبآهن موجب افزایش مقاومت مارشال به ترتیب 50 و 40 درصد، افزایش مقاومت کششی غیرمستقیم در حالت خشک به میزان 36.3 و 16.4 درصد در سن 28 روزه و نیز افزایش چشمگیر عدد روانی در سن 28 روز و افزایش مقاومت خستگی در سن 42 روزه نسبت به طرحاختلاط پایه شده است. از نتایج حاصله میتوان به این مهم پی برد که با توجه به پارامترهای عملکردی، اقتصادی استفاده از سیمان به عنوان افزودنی در مخلوطهای آسفالتی سرد بازیافتی توجیه پذیر و مفید میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تراشه آسفالتی؛ سرباره گرانوله ذوب آهن؛ سیمان؛ الیاف شیشه؛ آسفالت سرد بازیافتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation and Comparison of the Mechanical Properties and Durability of Recycled Cold Asphalt Mixtures Containing Portland Cement, Granulated Blast Furnace Slag, and Glass Fibers | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sarabandi1؛ Pouria Hajikarimi2؛ Fereidoon Moghadas Nejad2 | ||
1Department of Civil & Environmental Engineering, Amirkabir University of Technology, Terhan, Iran | ||
2Department of Civil & Environmental Engineering, Amirkabir University of Technology (Tehran Polytechnic), Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the effects of adding ground granulated blast furnace slag, Type II Portland cement, and glass fibers on the performance of recycled cold asphalt mixtures were investigated. Based on previous studies, the additive content in the mixture was set at 2% by weight for cement and ground granulated blast furnace slag, and various percentages of glass fibers were considered, specifically 0.2%, 0.3%, and 0.4% of the aggregate weight in the asphalt mixture. Results indicated that recycled cold asphalt mixtures without additives do not possess sufficient durability The use of glass fibers leads to an increase in Marshall stability up to a maximum of 10.3 % compared to the base mix design, by increasing the percentage of emulsion bitumen in the recycled cold asphalt mixture, and in the worst case, it causes a decrease in indirect tensile strength in dry condition, by at least 78 and 17.7% at the age of 7 and 28 days of the samples, which indicates a decrease in the moisture resistance of the recycled cold asphalt mixture containing glass fibers. The results also indicate that cement and ground granulated blast furnace slag increase the Marshall stability by 50 and 40%, respectively, increase the indirect tensile strength in dry condition by 36.3 and 16.4% at the age of 28 days, and also significantly increase the flow number at the age of 28 days and increase the fatigue resistance at the age of 42 days compared to the base mix design. From the results obtained, it can be understood that due to the functional and economic parameters, the use of cement as an additive in recycled cold asphalt mixtures is justifiable and useful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reclaimed Asphalt Pavement, Granulated Blast Furnace Slagg, Cement, Glass Fiber, Recycled Cold Asphalt | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |