
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,395 |
مسئولیّت دولت در قبال میراث فرهنگی (آثار باستانی)، در فقه و حقوق موضوعه | ||
مطالعات فقه و حقوق اسلامی | ||
دوره 16، شماره 36، آذر 1403، صفحه 315-342 اصل مقاله (811.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/feqh.2025.34871.3978 | ||
نویسنده | ||
امیرحسین بهارلو* | ||
مدرس دانشگاه، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
انسان بنا بر سرشت اولیه خود، همواره به حفظ و نگهداری آثار و اشیاء بجای مانده از پیشینیان خود، رغبت داشته و در حفظ آنها به انحاء مختلف سعی مینماید. وجود قوانینی نظیر ارث، جرم انگاری تخریب، قاچاق، ساخت نمونه تقلّبی و غیره، در اسناد داخلی و پیشبینی حمایت های بین المللی از این اموال در قالب کنوانسیون ها، معاهدات و سایر قوانین مرتبط، همگی نشانگر توجه و اهتمام جوامع بشری به حفاظت و پاسداری از این آثار می باشد؛ آثاری که در یک مفهوم کلّی و جامع می توان آنها را «میراث فرهنگی» نام نهاد و آن را به کلّیه آثار بجای مانده از گذشتگان که دارای ارزش فرهنگیاست، تعریف نمود. واژه فرهنگ در تعریف مذکور نیز دربردارنده مفهومی عام بوده و شامل همه موضوعاتی می شود که دستاورد بشر تلقّی شده، اعم از این که سابقه دینی یا ملّی داشته باشد و مایه تفکیک و برتری او از سایر موجودات گردد. با چنین تعریفی، مفهوم میراث فرهنگی توسعه یافته و دربردارنده آثار مادی و معنوی، نظیر بناهای باستانی، تاریخی، مذهبی، شرعی و ملّی، و غیره و یا اموال غیر ملموس نظیر آداب، رسوم، فرهنگ و مانند آن می گردد. تحقیق حاضر با روش توصیفی - تحلیلی، به جستجو و تدقیق در قوانین حقوقی و کیفری و ارائه تفسیر منطقی از این قوانین و دیدگاه های فقها در این خصوص پرداخته، علاوه بر این که امکان پاسخ کیفری به تعدّی به میراث فرهنگی و برطرف نمودن خلأ های موجود در این زمینه را بررسی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
میراث فرهنگی؛ آثار باستانی؛ فرهنگ؛ مسئولیّت دولت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The State's Responsibility for Cultural Heritage (Antiquities) in Jurisprudence and Constitutional Law | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Baharloo | ||
University lecturer, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
By nature, humans have always been interested in preserving and preserving the works and objects left by their predecessors and have tried to preserve them in various ways. The existence of laws such as inheritance, criminalization of destruction, smuggling, counterfeiting, etc. in domestic documents, and the provision of international protection for these properties in the form of conventions, treaties, and other related laws, all indicate the attention and concern of human societies to the protection and preservation of these works; works that, in a general and comprehensive sense, can be called "cultural heritage" and defined as all works left by the past that have cultural value. The term culture in the aforementioned definition also contains a general concept and includes all matters that are considered human achievements, whether they have a religious or national background and are the cause of their distinction and superiority over other beings. With such a definition, the concept of cultural heritage is expanded and includes material and spiritual works, such as ancient, historical, religious, religious and national monuments, etc., or intangible assets such as customs, traditions, culture, etc. The present study, using a descriptive-analytical method, has searched and scrutinized legal and criminal laws and presented a logical interpretation of these laws and the views of jurists in this regard, in addition to examining the possibility of a criminal response to violations of cultural heritage and filling the gaps in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural heritage, ancient monuments, culture, government responsibility | ||
مراجع | ||
- جمعی از نویسندگان زیر نظر سید محمود هاشمی شاهرودی (1382)، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل البیت علیهم السلام، ج4، قم: مؤسسه دایرة المعارف فقه اسلامی.
- چلبی، فائقه؛ قاسم آبادی، مرتضی؛ آقاپور، کمال (1396)، تحلیلی بر جایگاه نظم عمومی در نظام حقوق ایران، فصلنامه قضاوت، 91، 89-121.
- حرّ عاملى، محمد بن حسن (1409ق)، تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، ج27، قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام.
- دهخدا، علی اکبر، (1389)، لغت نامه، تهران: امیرکبیر.
- رهامی، محسن؛ پرویزی، سیروس (1392)، اهانت به مقدّسات دینی در حقوق ایران و انگلیس، مجله حقوقی دادگستری، 81، 9-36.
- غنی کله لو، کیوان (1388)، جرایم علیه میراث فرهنگی (مطالعه تطبیقی)، تهران: شرکت سهامی روزنامه رسمی کشور.
- فتّاحی، محسن (1393)، بررسی فقهی حقوقی میراث فرهنگی، تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- کاشف الغطاء، علی بن محمدرضا (1381)، النور السّاطع فی الفقه النافع، ج1، نجف اشرف: مطبعه الآداب.
- مشکینى، میرزا على (بی تا)، مصطلحات الفقه، در نرم افزار جامع فقه اهل البیت.
- موسوی خلخالى، محمد مهدى (1422ق)، حاکمیّت در اسلام یا ولایت فقیه، ترجمه: جعفر الهادى، قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
- میرمحمد صادقی، حسین (1394)، جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی، تهران: میزان.
- نجفی(صاحب جواهر)، محمدحسن (1432ق)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج1، چ7، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- نقدی نژاد، مجتبی؛ نارویی، اصغر (1390)، جرایم علیه میراث فرهنگی، تهران: جاودانه.
-Alexandra S. Antohin (2019), Preserving the Intangible: Orthodox Christian Approaches to Spiritual Heritage, Independent Scholar, Washington, religions. -Asmus, John., Parfenov, Vadim (2019), Characterization of Rembrandt self-portraits through digital-chiaroscuro statistics, Journal of Cultural Heritage, Vo 38. -Feldman, David, (1993) Civil Liberties and Human Right in England and Welles, London, Saga Publication. -Henry, John, (2000) two ways of thinking about cultural property, The Hague Kluwer law international. -Ross, John (2015), Crimes again Court, Oxford press, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |