
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 648 |
تعداد مقالات | 9,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 68,306,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 47,823,924 |
از نمادپردازی تا متافیزیک پرندگان در اندیشه ابنعربی | ||
مطالعات زبانی و بلاغی | ||
دوره 16، شماره 41، مهر 1404، صفحه 29-60 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jlrs.2025.36322.2575 | ||
نویسندگان | ||
الهام رضوانی مقدم1؛ قدرت الله خیاطیان* 2 | ||
1پژوهشگر پسا دکتری تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه سمنان، مدرس دانشگاه سمنان، گروه ادیان و عرفان، سمنان، ایران. | ||
2استاد گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) | ||
تاریخ دریافت: 03 دی 1403، تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
نمادهایی که ابنعربی از آنان بهره میبرد، به مثابه گنجینههای باارزشی از حقایق و معارفاند که وی، آنها را به شکل پیچیده و پنهان یا آشکار و قابلفهم بهکار برده است. پژوهش حاضر، به نمادپردازی پرندگان در اندیشه ابنعربی و ارتباط آن با متافیزیک عرفانی وی میپردازد. تصویر پرندگان و پرواز از دیرباز، نماد عروج روح انسان به امری متعالی بوده است. ابنعربی، درخت را نماد «انسان کامل» دانسته و شاخ و برگهای آن را پرندگانی چون ورقاء، عقاب، عنقا و غراب معرفی کرده است. ورقاء، «لوح محفوظ» و «کتاب مبین» است؛ عقاب، نمایانگر «قلم اول» و «قلم اعلی»؛ عنقا، بهعنوان نماد «هباء» و «هیولی» و غراب، نمادی از «جسم کلی» شناخته میشود. این نمادها، به تجلّیات روح انسانی و جستجوی حقیقت مطلق میپردازند و در متافیزیک ابنعربی، بهعنوان تجلّیات مختلف وجود، معنای عمیقتری مییابند و درنهایت در این نمادپردازی، نکاح کیهانی به اتحاد عناصر مختلف جهان و پیوند عمیق میان موجودات اشارهدارد. این پژوهش، که به روش توصیفی -تحلیلی، انجام گرفته است، بیان میکند که نمادهای پرندگان در آثار ابنعربی، نهتنها نمایانگر مفاهیم والای عرفانیاند، بلکه به ما کمک میکنند تا به درک بهتری از حقیقت وجود و روابط معنوی در عالم هستی دست یابیم و به شناختی عمیق از متافیزیک ابنعربی نائل شویم. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنعربی؛ پرندگان؛ نمادپردازی؛ متافیزیک؛ حقیقت مطلق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From Symbolism to Metaphysics: Birds in Ibn Arabi’s Thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Rezvani Moghadam1؛ Ghodartollah Khayyatian2 | ||
1Postdoctoral Researcher in Islamic Mysticism and Sufism, Semnan University; Lecturer, Department of Religions and Mysticism, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
2Professor of Islamic Mysticism and Sufism, Semnan University, Semnan, Iran (Corresponding Author) | ||
چکیده [English] | ||
The symbols employed by Ibn Arabi serve as valuable repositories of truths and knowledge, which he utilizes in both complex and hidden forms, as well as in clear and comprehensible ways. This study explores the symbolism of birds in Ibn Arabi's thought and its connection to his mystical metaphysics. The imagery of birds and flight has long symbolized the ascent of the human spirit to a transcendent reality. Ibn Arabi considers the tree as a symbol of perfect human (insan-e-kamel) with its branches and leaves representing birds such as dove, eagle, anqa (mythical bird in arabic mythology), and raven. Accordingly, dove symbolizes the Sacred Book, Quran (loh-e-mahfūz/kitab-e-mobin); eagle represents the original and supreme pen (ghalame-aval/ghalam-e-owlā); anqa is recognized as a symbol of dust (habā) and hyle; and raven is identified as a symbol of the Universal Body. These symbols reflect the manifestations of human spirit and the quest for absolute truth. In Ibn Arabi's metaphysics, they acquire a deeper meaning as various manifestations of existence. Ultimately, this symbolism points to a cosmic union that signifies the interconnectedness of different elements of the universe and the profound bond among beings. This research, conducted through a descriptive-analytical method, reveals that the symbols of birds in Ibn Arabi's works not only express profound mystical concepts but also assist us in achieving a better understanding of the truth of existence and the spiritual relationships within the cosmos, leading to a deeper comprehension of Ibn Arabi's metaphysics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Arabi, birds, symbolism, metaphysics, absolute truth | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 151 |