| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 671 |
| تعداد مقالات | 9,761 |
| تعداد مشاهده مقاله | 69,459,734 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 48,606,740 |
تاثیر سرویس پرداخت اعتباری الان بخر، بعدا پرداخت کن بر ارزش آفرینی کسبوکارهای پلتفرمی در تجارت الکترونیک | ||
| مدیریت زنجیره ارزش راهبردی | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1404، صفحه 1-24 اصل مقاله (1.27 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075//svcm.2025.36889.1021 | ||
| نویسندگان | ||
| عباسعلی رستگار* 1؛ سعید نوروزی2؛ فاطمه زهرا تبریزیان3 | ||
| 1استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مد یریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
| 2کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
| 3دانشجوی دکتری رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
| تاریخ دریافت: 24 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 19 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1404 | ||
| چکیده | ||
| سیستم پرداخت اعتباری "الان بخر بعدا پرداخت کن" به عنوان جایگزینی برای کارتهای اعتباری معرفی شده و در واقع نوعی خرید قسطی با گرفتن وام بدون ضامن تلقی میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مالی و ارزش افزودهی راه اندازی این سرویس در شرکت دیجیکالا میباشد. پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع مطالعه موردی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان دیجیکالا و کسبوکارهای الکترونیک وابسته به دیجیکالا میباشد. دادهها از سامانههای هوش تجاری و کسبوکار دیجیپی، شاخهی مالی دیجیکالا، که بر بستر پایگاه دادهها اوراکل جمع آوری شد و به وسیله وبسرویسهای تحلیلی کسبوکار، مالی و عمل متصل به پایگاه دادهها و همینطور با استفاده از نرمافزار اکسل برای اطلاعات دستی و خارج از پایگاه داده، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است که راهاندازی این سیستم تاثیر مثبتی بر رشد کسب و کار دیجی کالا داشته است. همچنین راه اندازی این سرویس سبب افزایش مشتریان جدید شرکت شده است و در نهایت این سرویس سبب ایجاد و افزایش مشتریان وفادار شرکت شده است. اما این سرویس باعث افزایش فروش مالی برای شرکت دیجی کالا نشده است که بیانگر رد فرضیه مطرح شده است. تحلیل دادهها نشان داد که اگرچه این سرویس از نظر مالی، یک سرویس سودده برای شرکت دیجیکالا به شمار نمیرود، اما در واقع سود اصلی شرکت از این سرویس، ارزش ریالی ایجاد شده به واسطهی جذب مشتری جدید، تکرار در خرید، بازگشت مشتری، و در نهایت ایجاد مشتریان وفادار و افزایش این دسته از مشتریان میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پرداخت اعتباری؛ تجارت الکترونیک؛ دیجیکالا؛ الان بخر بعدا پرداخت کن | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The Impact of "Buy Now, Pay Later" Credit Payment Service on the Growth of Platform Businesses in E-Commerce | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Abbasali Rastgar1؛ Saeid Nowruzi2؛ Fatemeh Zahra Tabrizian3 | ||
| 1Professor, Department of Business Administration, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
| 2Master of Business Administration, Department of Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
| 3Ph.D. students, Department of Business Administration, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University,Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| Buy Now, Pay Later (BNPL) payment systems have emerged as an alternative to credit cards, effectively functioning as a form of installment buying through unsecured loans. This research aims to investigate the financial impacts and added value of implementing this service within the Digikala company. The research is applied in terms of its objective, descriptive in terms of data collection, and falls under the category of a case study. The research population includes all Digikala customers, as well as e-businesses affiliated with Digikala. The data for this research was gathered from the Digipay business intelligence and business systems, the financial branch of Digikala, which was compiled on an Oracle database platform. It was then analyzed using business, financial, and operational analytical web services connected to the database, as well as Excel software for manual and non-database information. The results indicate that the implementation of the "Buy Now, Pay Later" system has had a positive impact on Digikala's business growth. Additionally, the launch of the "Buy Now, Pay Later" service has led to an increase in new Digikala customers, and ultimately, this service has created and increased the number of loyal Digikala customers. However, this service has not led to an increase in financial sales for Digikala, which indicates the rejection of the proposed hypothesis. Data analysis showed that although this service is not considered a financially profitable service for Digikala, the company's main profit from this service is the monetary value created through attracting new customers, purchase repetition, customer return, and ultimately creating loyal customers and increasing this category of customers. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Credit Payment, E-Commerce, Digikala, Buy Now Pay Later | ||
| مراجع | ||
|
منابع احسان دشتی، احمد ستاک، لیلا سلیمیان، و فاطمه مقدسی. (۱۴۰۳). بررسی اثرات ارائه خدمات اعتباری BNPL بر افزایش خرید آنی و تشدید مصرف گرایی در نسل Z. نهمین کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی، تهران، https://civilica.com/doc/2037548 خسرویان، محبوبه و زمین پرداز، مصطفی. (1395). نقش کارت های اعتباری بعنوان ابزارهای تجارت الکترونیک در نظام بانکداری اسلامی، سومین کنفرانس بین المللی اقتصاد سبز، بابلسر، https://civilica.com/doc/490820 رافتی، الهام و مرتضوی کهنگی، اعظم و منصوری فر، لیلا. (1398). پلتفرمهای آنلاین و حمایت از مصرف کننده در اقتصاد دیجیتال: چالشها و راهکارهای پیشنهادی، دهمین کنفرانس فناوری اطلاعات و دانش IKT2019، تهران.
References ABDELLAOUI, M., & TZILI, M. (2020). Buy now pay later: overview of the international active services and of the key trends. Afterpay, 2021. The economic impact of buy now, pat later in the US, a research done by Afterpay, September 2021. Alcazar, J., & Bradford, T. (2021). The appeal and proliferation of buy now, pay later: Consumer and merchant perspectives. The Federal Reserve Bank of Kansas City, 10. Bernacchio, C., & Couch, R. (2023). Value creation and the internal goods of business. Frontiers in Sociology, 7, 980816. DOI 10.3389/fsoc.2022.980816 Bezovski, Z. (2016). The future of the mobile payment as electronic payment system. European Journal of Business and Management, 8(8), 127-132. Doern, R. R., & Fey, C. F. (2006). E-commerce developments and strategies for value creation: The case of Russia. Journal of World Business, 41(4), 315-327. doi.org/10.1016/j.jwb.2006.08.001 Fisher, Chay, et'al(2021). Developments in the buy now, pay later market, Bulletin created at march 2021. Gerrans, P., Baur, D. G., & Lavagna-Slater, S. (2022). Fintech and responsibility: Buy-now-pay-later arrangements. Australian Journal of Management, 47(3), 474-502. doi. org/10. 1177/03128962211032448 Hilmi, L. D., & Pratika, Y. (2021). Paylater feature: impulsive buying driver for e-commerce in indonesia. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 5(2). doi.org/10.29040/ijebar.v5i2.2337 Johannesson, Isabella(2021). Dark patterns in digital buy now pay later services, A thesis for degree of master, School of Electrical Engineering and Computer Science (EECS). Johnson, Di, John Rodwell, and Thomas Hendry. 2021. "Analyzing the Impacts of Financial Services Regulation to Make the Case That Buy-Now-Pay-Later Regulation Is Failing" Sustainability 13, no. 4: 1992. https://doi. org/10. 3390/su13041992. Khan, M., & Haque, S. (2020). Impact of buy now-pay later mechanism through installment payment facility and credit card usage on the impulsive purchase decision of consumers: Evidence from Dhaka City. Southeast University Journal of Arts and Social Sciences, 3(1), 40-59. Kumar, A., Salo, J., & Bezawada, R. (2024). The effects of buy now, pay later (BNPL) on customers’ online purchase behavior. Journal of Retailing, 100(4), 602-617. Linh, Thi Phuong, Hau, Van, 2020. Factors affecting online payment method decision behavior of consumers in Vietnam, journal of Asian finance, economics and business, vol 7, no 10, pp 231-240 Masihuddin, M., Khan, B. U. I., Mattoo, M. M. U. I., & Olanrewaju, R. F. (2017). A survey on e-payment systems: elements, adoption, architecture, challenges and security concepts. Indian Journal of Science and Technology, 10(20), 1-19. DOI:10.17485/ijst/2017/v10i19/113930 Rompas, R. C., Pangemanan, S., & Tulung, J. E. (2020). Buy Now, Pay Later: Determinants of Pay Later Service Affecting the Lifestyle of Society. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 8(4). /doi.org/10.35794/emba.8.4.2020.31520. Roy, S., & Sinha, I. (2017). Factors affecting customers’ adoption of electronic payment: an empirical analysis. IOSR Journal of Business and Management, 19(12), 76-90. DOI: 10.9790/487X-1912017690 Sng, A., & Tan, C. (2022). Buy now pay later in Singapore: Regulatory gaps and reform. Available at SSRN 3819058. doi. org/10. 2139/ssrn. 3819058. Waliszewski, K., Solarz, M., & Kubiczek, J. (2024). Factors Influencing the Use of Buy Now Pay Later (BNPL) Payments. Contemporary Economics, 18(4), 444.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 344 |
||