
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 632 |
تعداد مقالات | 9,260 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,743,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,157,600 |
بررسی آزمایشگاهی رفتار رئولوژیکی و تریبولوژیکی روغن موتور حاوی نانوذرات سیلیکاآیروژل | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1404 اصل مقاله (705.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مکانیک | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2025.35262.2726 | ||
نویسندگان | ||
سید هادی رستمیان* 1؛ رامین ادهمی2؛ سیف الله سعدالدین2 | ||
1دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
2دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 شهریور 1403، تاریخ بازنگری: 28 دی 1403، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی آزمایشگاهی رفتار رئولوژیکی و تریبولوژیکی نانوروغن حاوی نانوذرات سیلیکاآیروژل در غلظتها و دماهای مختلف و مدلسازی رفتار رئولوژی این نانو روغن می پردازد. نانوذرات در روغن پایه SAE20W50، در غلظتهای 0/28، 1/4، 2/8 و 5/5 درصد وزنی تعلیق شد و در دماهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفت. ضریب اصطکاک و سایش با استفاده از دستگاه تست پین روی دیسک و بر اساس استاندارد ASTM G99 انجام شد و ویسکوزیته دینامیکی با دستگاه ویسکومتر بروکفیلد مدل کپ 2000 اندازه گیری شد. پس از بررسی خواص رئولوژیکی نانوسیال، شاخص توانی نشان دهنده رفتار غیرنیوتنی برای سیال از نوع رقیق برشی بود. نتایج اندازه گیری های سایش نمایانگر آن بود که نانوسیال با غلظت 5/5 درصد وزنی در دمای 25 درجه سانتیگراد اصطکاک را به میزان 22/39 درصد و غلظت 2/8 درصد وزنی در همین دما به میزان 19/40 درصد نسبت به روغن پایه کاهش دادند. نرخ سایش نیز به ترتیب برای غلظت 5/5 و 2/8 درصد وزنی، 61/1 درصد و 50 درصد نسبت به روغن خالص کاهش پیدا کرد. با انتخاب غلظت 2/8 درصد وزنی به عنوان غلظت بهینه، برای نخستین بار آزمایشات در محدوده دما بالا که شامل دماهای 100 و 200 درجه سانتیگراد ادامه انجام گردید. در دمای 100 درجه سانتیگراد ضریب اصطکاک توسط نانوسیال با غلظت بهینه (2/8 درصد وزنی) تا 25/80 درصد و سایش نیز تا 51/36 درصد نسبت به روغن پایه کاهش یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار رئولوژیکی؛ ضریب اصطکاک؛ روغن موتور؛ نانوسیال؛ سیلیکا آیروژل؛ سایش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experimental Investigation of Rheological and Tribological Behavior of Engine Oil Containing Silica Aerogel Nanoparticles | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Hadi Rostamian1؛ Ramin Adhami2؛ Seyfolah Saedodin2 | ||
1School of Engineeringm, Damghan University, Damghan, Iran | ||
2Faculty of Mechanical Engineering, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This paper investigates the rheological and tribological behavior of motor oil containing silica-aerogel nanoparticles at different concentrations and temperatures. The nanoparticles were suspended in SAE20W50 base oil at concentrations of 0.28, 1.4, 2.8, and 5.5wt% and tested at different temperatures. The friction and wear tests were carried out by a pin on disk device according to ASTM G99 standard. The dynamic viscosity measured by the Brookfield CAP 2000+ viscometer. The power-law index obtained for all concentrations showed that the fluid has non-Newtonian shear thinning behavior. The results of the wear measurements showed that the nanofluid with a concentration of 5.5wt% at 25 °C decreased the friction coefficient by 22.39%. At the same temperature the friction coefficient, 19.40 % reduced by the concentration of 2.8 wt% respect to the base oil. At this temperature, the wear rate also decreased for concentrations of 5.5wt% and 2.8wt%, 61.1%, and 50%, respectively. By selecting the concentration of 2.8wt% as the optimal concentration, the experiments were resumed at temperatures of 100 and 200 °C with this concentration. The results showed that at 100 °C and with optimum concentration, the friction coefficient decreased by 25.80%, and the wear rate by 51.36% compared to the base oil. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
rheological Proerties, tribological behavior, Engine oil, Nanofluid, Silica Aerogel, Wear rate | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |