
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 631 |
تعداد مقالات | 9,284 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,830,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,006,236 |
رابطه بین سبکهای دلبستگی و ترومای دوران کودکی با مشکلات هیجانی-اجتماعی نوجوانان: نقش میانجیگری نشانگان شخصیت مرزی | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2025.35815.3041 | ||
نویسندگان | ||
سجاد بشرپور1؛ سیف الله آقاجانی1؛ اکبر عطادخت2؛ محمد زارعی نوروزی* 2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
تاریخ دریافت: 15 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
مقدمه: نوجوانی بهعنوان حیاتیترین مرحله رشد مملو از چالشهایی است که رسیدگی به آنها احتمال شکلگیری مشکلات اجتماعی-هیجانی نوجوانان را کاهش میدهد؛ برهمیناساس هدف این پژوهش رابطه بین سبکهای دلبستگی و ترومای دوران کودکی با مشکلات هیجانی_اجتماعی نوجوانان: نقش میانجیگری نشانگان شخصیت مرزی بود. روش: این پژوهش نظر روششناسی توصیفیهمبستگی از نوع معادلات ساختاری بود که طی آن از بین جامعهآماری نوجوانان دختر و پسر 14 تا 18 شهر مشهد در سال 1403-1402 تعداد 631 نفر بهروش در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری اطلاعات سیاهه مشکلات هیجانیاجتماعی وودورث (WPI)؛ مقیاس دلبستگی کولینز و رید (RAAS) و پرسشنامههای ترومای کودکی برنستاین و همکاران (CTQ) و شخصیت مرزی کلاریج و بروکس (STB) بود. برای تحلیل یافتهها از شاخصهای میانگین، انحراف استاندارد و آزمونهای همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری بهکمک نرمافزارهای SPSS-27 و AMOS-24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مدل مفهومی پژوهش از برازندگی مناسبی برخوردار است و سبکهای دلبستگی اثر مستقیم معنیداری بر مشکلات هیجانی نوجوانان دارند (0/01> p) اما ایندرحالی است که ترومای کودکی اثر مستقیمی بر مشکلات هیجانی ندارد (0/05<p). همچنین نتایج تحلیل میانجی نشان داد شخصیت مرزی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و ترومای دوران کودکی با مشکلات هیجانی نوجوانان نقش میانجی دارد (0/01>P) نتیجهگیری: از نتایج این پژوهش میتوان در طراحی مداخلههای مشاورهای _درمانی جهت کاهش احتمال بروز مشکلات هیجانی استفاده نمود. همچنین با توجه به عدم اثرگذاری مستقیم ترومای کودکی بر بروز مشکلات هیجانی، پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده نقش این عامل مجدداً مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات درونیسازی و برونیسازی؛ ترومای کودکی؛ شخصیت مرزی؛ نوجوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Attachment Styles and Childhood Trauma with Social-Emotional Problems in Adolescents: The Mediating Role of Borderline Personality Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajjad Basharpoor1؛ Seyfollah Aghajani1؛ Akbar Atadokht2؛ Mohammad Zarei Nouroozi2 | ||
1Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University | ||
2Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction:Adolescence as the most critical stage of development, is full of challenges that addressing will reduce the likelihood of adolescents developing socio-emotional problems; therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between attachment styles and childhood trauma with adolescents' socio-emotional problems: the mediating role of borderline personality disorder. Method:This study was a descriptive-correlational structural equation study, in which 631 people were selected from the statistical population of adolescent girls and boys aged 14 to 18 in Mashhad in 2023-2024 using the convenience method. The data collection tools were the Woodworth Social Emotional Problems Inventory(WPI), Collins and Reed Attachment Scale(RAAS), Bernstein et al.'s Childhood Trauma Questionnaire(CTQ), and Claridge and Brooks' Borderline Personality(STB). The mean, standard deviation, Pearson correlation tests, and structural equations were used to analyze the findings using SPSS-27 and AMOS-24 software Results:The results showed that the conceptual model of the study has a good fit and that attachment styles have a significant direct effect on adolescents' emotional problems(p<0.01), but childhood trauma does not have a direct effect on emotional problems(p>0.05).Also, the results of the mediation analysis showed that borderline personality plays a mediating role in the relationship between attachment styles and childhood trauma with adolescents' emotional problems(p<0.01) Conclusion:The results of this study can be used in designing counseling-therapeutic interventions to reduce the likelihood of emotional problems. Also, given the lack of direct effect of childhood trauma on the occurrence of emotional problems, it is suggested that the role of this factor be re-examined in future studies | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internalizing and Externalizing Problems, Childhood Trauma, Borderline Personality, Adolescent | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |