
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 640 |
تعداد مقالات | 9,346 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,981,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 26,283,168 |
مطالعه آزمایشگاهی تأثیر جوانساز (راپیول) روی عمر خستگی قیر و مخلوط آسفالتی گرم تحت شرایط پیرنشده و پیرشده | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2025.37651.1722 | ||
نویسندگان | ||
احسان منصور کیایی1؛ مهدی اکبری* 2 | ||
1گروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استادیار گروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 24 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
ترکخوردگیهای ناشی از خستگی یکی از مهمترین خرابی روسازیها بوده که به علت تغییرات شرایط دمایی محیط و همچنین تکرار بارگذاری وسایلنقلیه اتفاق میافتد. کاربرد افزودنیها که سبب تقویت مقاومت کششی لایههای روسازی آسفالتی میشود میتوانند طول عمر روسازیها را افزایش دهد. این مقاله با انجام مطالعات آزمایشگاهی، تأثیر استفاده از نوعی جوانساز به عنوان افزودنی مخلوط تازه، تحت عنوان راپیول (Rapiol)، بر بهبود عملکرد خستگی روسازیهای آسفالتی شاهد و اصلاحشده با جوانساز در دو حالت پیرنشده و پیرشده را مورد بررسی قرار میدهد. برای این منظور، آزمایش جاروب دامنه خطی (LAS) در دو سطح کرنش 5/2 و 5 درصد، و آزمایش تیر خمشی چهار نقطهای (4-PBB) در حالت کرنش-کنترل (در سطوح کرنش 400، 600 و 800 میکرواسترین) انجام شده است. نتایج آزمایش LAS نشان داد که در شرایط پیرنشده، در کرنشهای 5/2 و 5 درصد به ترتیب جوانساز راپیول موجب افزایش 5/7 درصدی و 3 درصدی عمر خستگی شد. اما در نمونههای پیرشده، نتایج متفاوت بود، بهطوری که در کرنش 5/2 درصد، عمر خستگی 1/4 درصد افزایش، ولی در کرنش 5 درصد 8/21 درصد کاهش یافت. همچنین، طبق نتابج آزمایش 4-PBB کاربرد جوانساز راپیول در نمونههای پیرنشده، در کرنشهای 400 و 800 میکرواسترین، عمرخستگی را به ترتیب 42 و 284 درصد افزایش داد. همچنین در نمونههای پیرشده نیز، در کرنشهای 400 و 800 میکرواسترین، عمرخستگی به ترتیب 100 و 500 درصد افزایش یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
عمر خستگی؛ جوانساز؛ حالت کرنش-کنترل؛ آزمایش LAS؛ آزمایش خمش تیر چهارنقطهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Laboratory Study On The Effect Of Rejuvenator (Rapiol) On The Fatigue Life Of Unaged And Aged Asphalt Binder and Hot Mix Asphalt | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Mansour Kiaei1؛ Mahdi Akbari2 | ||
1Department of Road and Transportation Engineering, Faculty of Civil Engineering, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Road and Transportation Engineering, Faculty of Civil Engineering, Semnan University, Semnan. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Fatigue cracks are considered one of the most significant pavement failures. The cause of fatigue cracks is the changes in environmental temperature conditions and the repeated loading of vehicles. Additives can enhance the tensile strength of asphalt pavement layers and increase their life. In this article, through laboratory studies, the effect of using a rejuvenator as an additive in asphalt mixture, called “Rapiol”, on improving the fatigue performance of both unaged and aged asphalt pavements was investigated. To achieve this, the study was utilized the Linear Amplitude Sweep (LAS) test at strain levels of 2.5% and 5%, and the Four-Point Bending Beam (4-PBB) test in strain-control mode (at strain levels of 400, 600, and 800 microstrains). The LAS test results indicate that in unaged conditions, the Rapiol rejuvenator improved fatigue life by 7.5% and 3% at strain levels of 2.5% and 5%, respectively. However, in aged samples, fatigue life increased by 4.1% at 2.5% strain but decreased by 21.8% at 5% strain. Moreover, according to 4-PBB test results, using Rapiol in unaged asphalt mixture samples enhanced fatigue life by 42% and 284% at 400 and 800 microstrain, respectively. Similarly, in aged asphalt mixture samples, fatigue life increased by 100% and 500% at 400 and 800 microstrain, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fatigue life, Rejuvenator, strain-control mode, LAS test, Four-point bending beam test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |