
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 641 |
تعداد مقالات | 9,370 |
تعداد مشاهده مقاله | 68,045,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 30,648,202 |
Experimental Optimization of Hybrid Nanoparticle-Enhanced Biodiesel-Diesel Blends for Engine Performance and Fuel Stability | ||
Journal of Heat and Mass Transfer Research | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: Full Length Research Article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jhmtr.2025.37866.1758 | ||
نویسندگان | ||
SEYED AMIR HOSSEIN Zamzamian* 1؛ Marjan AH Mehrali Bidakhoundi2 | ||
1Materials and Energy Research Center(MERC) | ||
2Materials and Energy Research Center (MERC)-Emam Khomeini Blvd, Meshkin Dasht, Karaj, Islamic Republic of IRAN | ||
تاریخ دریافت: 03 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 14 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 02 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
This study investigates the effects of hybrid nanoparticles on the properties and performance of nano-biodiesel-diesel blends. Four types of nanoparticles (Al₂O₃, SiO₂, CuO, and Co₃O₄) were studied to determine the most stable hybrid nanofuel compositions. The biodiesel was produced from waste cooking oil using a transesterification method with methanol at a 9:1 molar ratio and potassium hydroxide as catalyst. Five fuel blends were prepared and tested: pure diesel (D100), pure biodiesel (B100), B20 (20% biodiesel + 80% diesel), and two hybrid nanofuel blends (B20AS40 and B20ASCC40) containing different combinations of nanoparticles. Comprehensive physicochemical property analysis and engine performance tests were conducted. The results demonstrate significant improvements in fuel properties and engine performance. The calorific value increased by 7% for B20AS40 and 9% for B20ASCC40 compared to pure diesel. Brake specific fuel consumption decreased by 15% and 14% respectively for these nanofuel blends, while brake thermal efficiency improved to 31.1% and 32.0% compared to 30.0% for pure diesel. These findings confirm that hybrid nanoparticles can effectively enhance fuel properties and engine performance when properly combined with biodiesel-diesel blends. The research provides valuable insights into developing more efficient and environmentally friendly fuel alternatives for diesel engines. Emission parameters such as NOx, CO, and HC were not within the scope of this experimental setup and were not measured. | ||
کلیدواژهها | ||
hybrid nano fuel؛ nanomaterial؛ nano biodiesel؛ Physicochemical Properties؛ diesel engine | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بهینهسازی تجربی مخلوطهای هیبریدی بیودیزل-دیزل تقویتشده با نانوذرات برای بهبود عملکرد موتور و پایداری سوخت | ||
چکیده [English] | ||
این پژوهش به بررسی تأثیر نانوذرات هیبریدی بر ویژگیها و عملکرد ترکیبهای نانوبیودیزل-دیزل میپردازد. چهار نوع نانوذره Al₂O₃، SiO₂، CuO و Co₃O₄ برای تعیین پایدارترین ترکیبهای نانوسوخت هیبریدی مورد مطالعه قرار گرفتند. بیودیزل از روغن پسماند آشپزخانه با استفاده از روش ترانساستریفیکاسیون و متانول در نسبت مولی ۹:۱ و کاتالیست هیدروکسید پتاسیم تولید شده است. پنج ترکیب سوختی آمادهسازی و آزمایش شدهاند: دیزل خالص (D100)، بیودیزل خالص (B100)، B20 (۲۰٪ بیودیزل + ۸۰٪ دیزل) و دو ترکیب نانوسوخت هیبریدی B20AS40 و B20ASCC40 حاوی ترکیبهای مختلف نانوذرات. تحلیل جامع ویژگیهای فیزیکوشیمیایی و آزمایشهای عملکرد موتور انجام شدهاست. نتایج بهبود قابل توجهی در ویژگیهای سوخت و عملکرد موتور نشان دادند. ارزش کالریک برای ترکیبهای B20AS40 و B20ASCC40 به ترتیب ۷٪ و ۹٪ نسبت به دیزل خالص افزایش یافت. مصرف ویژه سوخت ترمزی برای این نانوسوختها به ترتیب ۱۵٪ و ۱۴٪ کاهش یافت، در حالی که بازده حرارتی ترمزی به 1/31 % و ۳۲ % در مقایسه با ۳۰ % برای دیزل خالص بهبود پیدا کرد. این یافتهها تأیید میکند که نانوذرات هیبریدی در صورت ترکیب مناسب با مخلوطهای بیودیزل-دیزل، میتوانند بهطور مؤثری ویژگیهای سوخت و عملکرد موتور را ارتقاء دهند. این پژوهش بینشهای ارزشمندی برای توسعه جایگزینهای سوختی کارآمد و سازگار با محیطزیست برای موتورهای دیزلی ارائه میکند. پارامترهای انتشار مانند NOx، CO و HC در محدوده این آزمایش قرار نگرفتند و اندازهگیری نشدند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
نانوسوخت هیبریدی, نانومواد, نانوبیودیزل, خواص شیمی-فیزیکی, موتور دیزلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |