
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 646 |
تعداد مقالات | 9,433 |
تعداد مشاهده مقاله | 68,186,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 44,467,644 |
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه و طرحواره درمانی بر اضطراب جدایی، حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2024.34507.2921 | ||
نویسندگان | ||
الهام جهانگیر1؛ خلیل اسماعیل پور* 2؛ زینب خانجانی3؛ مجید محمود علیلو2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه روان نشاسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 16 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه و طرحواره درمانی بر اضطراب جدایی، حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شهر تبریز در سال 1402 بودند. از این جامعه آماری، 45 کودک به شیوه هدفمند انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی (درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه، طرحواره درمانی) و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروههای آزمایشی با توجه به گروهی که در آن قرار داشتند 9 جلسه درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه یا 8 جلسه طرحواره درمانی را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سنجش اضطراب جدایی- نسخه والدین، چکلیست تنظیم هیجان و مقیاس حساسیت اضطرابی کودکان بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد دو روش درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه و طرحواره درمانی در مقایسه با گروه کنترل بر کاهش اضطراب جدایی کودکان پیشدبستانی مؤثر هستند. همچنین درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه در کاهش حساسیت اضطرابی و مؤلفه منفی گرایی تنظیم هیجانی نسبت به طرحواره درمانی مؤثرتر عمل کرده است. نتیجهگیری: مبتنی بر یافتهها میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه در کاهش نشانههای اضطرابی و مشکلات هیجانی کودکان پیشدبستانی رویکرد درمانی مناسبتری است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب جدایی؛ تنظیم هیجان؛ حساسیت اضطرابی؛ درمان مبتنی بر کنش انعکاسی مادرانه؛ طرحواره درمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparison of maternal reflective functioning treatment and schema therapy on separation anxiety, anxiety sensitivity and emotion regulation of preschool children | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham Jahangir1؛ Khalil Esmaeilpour2؛ Zeinab khanjani3؛ Majid Mahmoud Alilou2 | ||
1Department of psychology, Faculty of psychology and educational sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Department of psychology, Faculty of educational sciences and psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
3Department of psychology, Faculty of educational sciences and psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: This study was conducted to investigate the effectiveness and comparison of maternal reflective functioning treatment and schema therapy on separation anxiety, anxiety sensitivity and emotion regulation of preschool children. Methods: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and control group with two-month follow-up. The population of this study consisted of all preschool children with separation anxiety in the Tabriz city in 2023. From this population, 45 children were selected by purposeful sampling and randomly assigned into two experimental groups (maternal reflective functioning, schema therapy) and one control group (15 individuals per group). According to the group they were in, the experimental groups received 9 sessions of maternal reflective functioning treatment or 8 sessions of schema therapy. The research tools included separation anxiety assessment scale-parent version, emotion regulation checklist and childhood anxiety sensitivity index. Data analysis was done using repeated measures analysis of variance. Results: The findings showed that maternal reflective functioning treatment and schema therapy are effective in reducing the separation anxiety symptoms of preschool children compared to the control group. Also, the results showed that maternal reflective functioning treatment has been more effective than schema therapy in reducing anxiety sensitivity and emotion negativity. Conclusion: Based on findings, it can be concluded that maternal reflective functioning treatment is an appropriate therapeutic approach in reducing anxiety symptoms and emotional problems of preschool children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
anxiety sensitivity, emotion regulation, maternal reflective functioning treatment, schema therapy, separation anxiety | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |