
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 610 |
تعداد مقالات | 9,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,082,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,656,390 |
بهکارگیری افزودنیهای ضد عریانشدگی برای افزایش مقاومت رطوبتی مخلوطهای آسفالت گرم (WMA) تولید شده با روشهای مختلف | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 30، شهریور 1401، صفحه 23-54 اصل مقاله (2.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2022.24963.1565 | ||
نویسندگان | ||
امیر کاوسی* 1؛ عبدالله روشن2 | ||
1استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
تاریخ دریافت: 28 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 09 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
افزایش آلایندههای زیستمحیطی و گازهای گلخانهای و همچنین زیاد بودن مصرف انرژی در ساخت روسازی به روش آسفالت داغ (HMA)، از مشکلات این نوع روسازی میباشد که به دنبال آن فنّاوری آسفالت گرم (WMA) جهت کاهش این مشکلات معرفی و مورد استفاده قرار گرفت. این فنّاوری نو، علیرغم کاهش مشکلات زیستمحیطی و کاهش سوخت مصرفی، دچار ضعف عمده خرابی رطوبتی در مخلوطهای آسفالت گرم میباشد. در این پژوهش، مخلوطهای آسفالت گرم به دو روش استفاده از افزودنی آلی (ساسوبیت) و استفاده از روش تولید کف قیر با دستگاه تزریق آب و هوا در قیر داغ (با استفاده از دستگاه (Wirtgen,WLB-10 ساخته شدند. همچنین، از دو نوع افزودنی آهک هیدراته (5/1، 2 و 5/2 درصد وزنی مصالح سنگی) و زایکوترم (1/0، 2/0 و 3/0 درصد وزنی قیر) جهت بررسی میزان کاهش حساسیت رطوبتی مخلوطهای آسفالت گرم استفاده شد. جهت بررسی حساسیت رطوبتی از سه آزمایش کشش غیرمستقیم لاتمن اصلاحشده، آب جوشان و مقاومت کندهشدگی (Pull Off) استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر مثبت افزودنیهای ضد عریانشدگی آهک هیدراته و زایکوترم در بهبود حساسیت رطوبتی مخلوطهای آسفالتی گرم بود. به طور خلاصه، نتایج نشان داد که مخلوطهای حاوی 5/2 درصد آهک هیدراته (وزنی مصالح سنگی) و 3/0 درصد زایکوترم (وزنی قیر) بیشترین میزان کاهش حساسیت رطوبتی را داشتند. با توجه به نتایج، استفاده از 5/2 درصد آهک هیدراته و 3/0 درصد زایکوترم در مخلوط آسفالت گرم ساسوبیتی، مقدار پوشش قیری بهترتیب 15 و 22 درصد، نسبت کشش غیرمستقیم 21 و 27 درصد و نسبت مقاومت کندهشدگی را 27 و 30 درصد افزایش داد. همچنین، در مخلوطهای آسفالت گرم کف قیری، مقدار پوشش قیری بهترتیب 20 و 27 درصد، نسبت کشش غیرمستقیم 26 و 30 درصد و نسبت مقاومت کندهشدگی 28 و 31 درصد افزایش یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
آسفالت داغ (HMA)؛ آسفالت گرم (WMA)؛ عریانشدگی؛ آهک هیدراته؛ زایکوترم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of Anti-Stripping Agents for Increasing Moisture Resistance of WMA Mixes Produced with Different Methods | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Kavussi1؛ Abdollah Roshan2 | ||
1Department of Civil Engineering Tarbiat Modares University Jalal Al Ahmad Highway Tehran Iran | ||
2Department of Civil and Environmental Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
WMA mixes, compared with HMA mixes, are environmental friendly mixes that produce little air pollutants and greenhouse gases. Their high energy saving costs resulted in their extensive use in construction projects. However, these warm mixes recognized to be susceptible to moisture damage that results in stripping distress in pavements. In this research, WMA mixtures were prepared applying two different methods; namely, application of an organic additive (Sasobit) and adoption of foam bitumen technique. In this latter, small amount of water is inserted together with high pressure air into Wirtgen, WLB-10 machine One of the methods of solving moisture damages is to use anti-stripping additives to increase adhesion properties between bitumen and aggregate particles. In this research, two types of additives; namely, hydrated lime (at 1.5, 2 and %2.5 by weight of aggregates) and Zycotherm (at 0.1, 0.2 and %0.3 by weight of bitumen), were used to reduce moisture sensitivity of Warm Mix Asphalt (WMA). To evaluate moisture susceptibility of WMA mixes, Indirect Tensile Test, boiling water, and Pull Off testing were preformed. The experimental results showed positive effects of hydrated lime and zycotherm anti-stripping additive in reducing moisture sensitivity of WMA mixes. The testing results showed that WMA mixtures that were prepared applying foam bitumen techniqe were more sensitive to moisture damage than WMA mixtures that were prepared by organic additive (Sasobit). As conclusion, results indicated that the mixes containing %2.5 hydrated lime (by weight of aggregates) and %0.3 zycotherm (by weight of bitumen) are the optimum contents of addetives for reducing moisture sensitivity. Moreover, the results indicate that zycotherm additive has a greater effects on redusing moisture sensitivity compared to hydrated lime. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hot mix asphalt (HMA), Warm mix asphalt (WMA), moisture susceptibility, hydrated lime, Zycotherm | ||
مراجع | ||
AASHTO, T283. 2002. “Standard method of test for resistance of compacted asphalt mixtures to moisture-induced damage”. American Association of State Highway and Transportation Officials.
Jamshidi, A., Hamzah, M. O. and You, Z. 2013. “Performance of warm mix asphalt containing Sasobit®: State-of-the-art”. Constr. Build. Mater., 38: 530-553.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 860 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 987 |