| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 671 |
| تعداد مقالات | 9,773 |
| تعداد مشاهده مقاله | 69,537,127 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 48,654,641 |
ارزش آفرینی لجستیک؛ بررسی پیشایندهای عملکرد لجستیک در شرکت های تولیدی | ||
| مدیریت زنجیره ارزش راهبردی | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1404، صفحه 109-137 اصل مقاله (910.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/svcm.2025.37735.1027 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین بهرامی1؛ امید بهبودی* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران | ||
| 2گروه مدیریت، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
| تاریخ دریافت: 13 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 22 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1404 | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: شرکتهای تولیدی از جمله شرکتهایی هستند که بیشتر خدمات خود را به شرکتهای دیگر برونسپاری میکنند و به نوعی به دنبال ارزش آفرینی در لجستیک می باشند. هدف این پژوهش بررسی ایجاد ارزش لجستیکی است و بدین منظور، پیشایندهای عملکرد لجستیک مورد بررسی قرار گرفت و در این بین نقش کیفیت ارتباط برونسپاری لجستیک، رضایت از ارتباطات و همسویی استراتژی در شرکتهای تولیدی شهرکهای صنعتی مشهد مورد ارزیابی قرار گرفته است. روش: روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری را شرکتهای تولیدی در شهرکهای صنعتی مشهد تشکیل دادهاند. برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد که در آن 50 شرکت تولیدی در شهرکهای صنعتی مشهد در نظر گرفته میشود که بین آنها 4 پرسشنامه هر کدام پخش شد (مدیرعامل، مدیرداخلی، مدیرروابط عمومی، مدیر لجستیک) و جمعا 200 پرسشنامه تهیه و تنظیم شد. یافته ها: نتایج نشان داد که متغیر اعتماد بر دو متغیر رضایت و تعهد تاثیر مثبت و معناداری دارد. سه متغیر همسویی استراتژی، تعهد و رضایت از رابطه بر متغیر کیفیت روابط برون سپاری لجستیک، تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تقویت اعتماد متقابل و همسویی استراتژیک بین شرکتهای تولیدی و ارائهدهندگان خدمات لجستیکی میتواند به شکل مؤثری موجب بهبود عملکرد لجستیکی شود. این بهبود عملکرد میتواند به کاهش هزینههای زنجیره تأمین، افزایش سرعت و دقت در تحویل کالا، و در نهایت ارتقای رضایت مشتریان منجر گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| همسویی استراتژیک؛ رضایت؛ اعتماد؛ تعهد؛ کیفیت؛ برون سپاری لجستیک | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Logistics Value Creation: Examining the Antecedents of Logistics Performance in Manufacturing Companies | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hossein Bahrami1؛ Omid Behboodi2 | ||
| 1MSc, Attar Higher Education Institute, Mashhad, Iran | ||
| 2Department of Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background and Purpose: Manufacturing companies are among those that outsource most of their services to other companies and, in doing so, seek to create value in logistics. The aim of this research is to investigate the creation of logistics value, and for this purpose, the antecedents of logistics performance were examined. Meanwhile, the roles of outsourcing communication quality, satisfaction with communications, and strategic alignment in manufacturing companies in the industrial towns of Mashhad were evaluated. Method: The present research was descriptive-survey in nature. The statistical population consisted of manufacturing companies in the industrial towns of Mashhad. Simple random sampling was used, selecting 50 manufacturing companies in the industrial towns of Mashhad. Four questionnaires were distributed among each company’s CEO, internal manager, public relations manager, and logistics manager, resulting in a total of 200 completed questionnaires. Findings: Results showed that trust has a positive and significant effect on both satisfaction and commitment. Three variables—strategic alignment, commitment, and satisfaction with the relationship—had a positive and significant effect on the quality of logistics outsourcing relationships. Two variables, strategic alignment and satisfaction with the relationship, positively and significantly affected logistics performance. The moderating role of logistics outsourcing relationship quality on the effect of satisfaction with the relationship on logistics performance was not confirmed. Conclusion: The findings of this study indicate that strengthening mutual trust and strategic alignment between manufacturing companies and logistics service providers can effectively improve logistics performance. This improvement can lead to reduced supply chain costs, increased speed and accuracy in delivery, and ultimately enhanced customer satisfaction. Therefore, managers of manufacturing companies should carefully select logistics partners and invest in developing long-term, aligned relationships to facilitate greater value creation in the outsourcing process. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| strategic alignment, satisfaction, trust, commitment, quality, Logistics outsourcing | ||
| مراجع | ||
|
منابع بیرامی ایگدر، جمالالدین، جلالی فراهانی، مجید و علیدوست قهفرخی، ابراهیم. (1394). تعیین ارتباط بین ابعاد کیفیت خدمات بارضایتمندی و رفتار شهروندی تماشاگران. پژوهشهای فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، (4)7، 139-127. https://www.sportrc.ir/article_66917.html پورکنف گورابی، زهرا. (1399). بررسی نقش اعتماد، تعهد و گرایش به یادگیری بر اثربخشی خدمات لجستیکی در تصفیهخانه بزرگ آب گیلان، هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1028148 سرور صالحی، طیبه و سلیمیان، حسین و سلیمانی، حسین. (1397). بررسی همسویی استراتژیهای بازاریابی و کسب و کار و نقش آن در ایجاد مزیت رقابتی، دومین کنفرانس بینالمللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران. https://civilica.com/doc/782320 سیاه سرانی کجوری، محمد علی. (1403). ارزش طول عمر مشتری در بازاریابی رابطهای: تاثیر رضایت و اعتماد بر پایداری ارزش (مورد مطالعه: صنعت رستورانداری). مدیریت زنجیره ارزش راهبردی، (2)1، 40-25. شاهحسینی، محمد و خیرالدین، فرشته. (1397). بررسی همسویی استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی مطابق الگوی نقاط مرجع استراتژیک (مورد مطالعه: شعب تأمین اجتماعی استان سمنان)، کنفرانس ملی اندیشههای نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، ارومیه. https://civilica.com/doc/825249 طهماسبی گندمکاری، کامران. (1396). مفهومیسازی کیفیت روابط در تدارک ساخت و ساز، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه، تهران. https://civilica.com/doc/717039 ظهرابی، سعید و ظهرابی، ایوب. (1395). همسویی استراتژیهای فناوری اطلاعات و استراتژیهای ارائه خدمات در سازمان تأمین اجتماعی، کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت، تهران. https://civilica.com/doc/528990 عبداللهزاده سورشجانی، قاسم. (1403). بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر بهبود عملکرد از طریق زنجیره ارزش و نوآوری در ارائه خدمات بانکی (مورد مطالعه: بانک توسعه تعاون استانهای سمنان و مازندران). مدیریت زنجیره ارزش راهبردی، (3)1، 118-138. 10.22075/svcm.2025.36589.1017 لالیانپور، نوشین، دوستی، ناهید و محمدزاده، آزاده. (1390). مفهوم توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه: یک شرکت بیمهای). تازههای جهان بیمه، (163)14، 24-39 . http://noo.rs/ZUaqy مظفری، محمدمهدی. (1396). کیفیت خدمات الکترونیکی در صنعت بانکداری چابک. کاوشهای مدیریت بازرگانی، (17)9، 97-81. 10.29252/bar.9.17.81 ونوس، داور و صفاییان، میترا. (1384). کتاب روشهای کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانکهای ایرانی. انتشارات نگاه دانش. Asan O. (2008). The Mediating Effect of Job Satisfaction between Emotional Intelligence and Organizational Commitment of Nurses: a Questionnaire Survey. International Journal of Nursing Studies, (45), 1625-1635. 10.1016/j.ijnurstu.2008.02.004 Baier, C., Hartmann, E. and Moser, R. (2008). Strategic alignment and purchasing efficacy: an exploratory analysis of their impact on financial performance. Journal of Supply Chain Management, 44(4), 36-52. https://doi.org/10.1111/j.1745-493X.2008.00071.x Birami Eghdar, J., Jalali Farahani, M., & Alidoost Ghafarkhi, E. (2015). Determining the Relationship between Service Quality Dimensions, Satisfaction, and Citizenship Behavior of Spectators. Research in Physiology and Management in Sport, 7(4), 127-139. https://www.sportrc.ir/article_66917.html [in persian] Bentein, K., Vandenberg, R. J., Vandenberghe, C. & Florence, S. (2005). The Role of Change in The Relationship Between Commitment and Turnover: A Latent Growth Modeling Approach. Journal of Applied Psychology, 90, 468–482. https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.3.468 Chathoth, P. K., Mak, B., Sim, J., Jauhari, V., & Manaktola, K. (2011). Assessing Dimensions of Organizational Trust Across Cultures: a Comparative Analysis of US and Indian Full Service Hotels. International Journal of Hospitality Management, 30 (2), 233-242. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2010.09.004 Christopher, M. (2016). Logistics and Supply Chain Management. 5th Edition, Pearson, London. Deepen, J.M., Goldsby, T.J., Knemeyer, A.M. and Wallenburg, C.M. (2008). Beyond expectations: an examination of logistics outsourcing goal achievement and goal exceedance. Journal of Business Logistics, 29(2), 75-105. DOI:10.1002/j.2158-1592.2008.tb00088.x Dennis, J. C., & Wallenburg, M. (2021). The role of buyer and supplier knowledge stocks for supplier-led improvements in logistics outsourcing. Journal of Purchasing and Supply Management, 27(5), 100697. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2021.100697 Gammelgaard, B. (2019). Congratulations to IJLM on its first 30 years. The International Journal of Logistics Management, 30(1), 2-7. 10.1108/IJLM-02-2019-348 Gattorna, J. (2016). Dynamic Supply Chain Alignment: A New Business Model for Peak Performance in Enterprise Supply Chains across All Geographies, Routledge, Taylor & Francis Group, New York. Ghafouri Mr, Golparvar D. (2009). The Relationship Between The Components of Organizational Justice and Organizational Commitment Among The Employees of The Municipality of Isfahan. Psychological Studies, (4), 129-148. 10.22051/psy.2009.1616 Gutierezz, A. (2007). Using Tactical and Operational Factors to Assess Strategic Alignment: an Sme Study. European and Mediterranean Conference on Information Systems (Emcis). Goldsby, T.J., Zinn, W., Closs, D.J., Daugherty, P.J., Stock, J.R., Fawcett, S.E., & Waller, M. (2019). Reflections on 40 Years of the journal of business logistics: from the editors. Journal of Business Logistics, 40(1), 4-29. https://doi.org/10.1111/jbl.12208 Goffin, R., Gellatleyi, A. (2001). Multi-Rater Assessment of Organizational Commitment: Are Self- Report Measures Biased?. Journal of Organizational Behavior, 22(4), 437–451. https://doi.org/10.1002/job.94 Gunasekaran, A., Subramanian, N., & Papadopoulos, T. (2017). Information technology for competitive advantage within logistics and supply chains: a review. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 99, 14-33. DOI: 10.1016/j.tre.2016.12.008 Hofer, A.R. (2015). Are we in this together? The dynamics and performance implications of dependence asymmetry and joint dependence in logistics outsourcing relationships. Transportation Journal, 54(4), 438-472. DOI:10.5325/transportationj.54.4.0438 Hoy, W. K., & Tschannen-Moran, M. (2007). The Conceptualization And Measurement of Faculty Trust in Schools. Essential Ideas for the Reform of American Schools, 87-114. https://www.researchgate.net/publication/313772743 Irina, D. (2022). Innovation-oriented dynamic capabilities of logistics service providers, dynamic resilience and firm performance during the COVID-19 pandemic. The International Journal of Logistics Management, 33(2), 499-519. DOI 10.1108/IJLM-01-2021-0059 Joto, B.M., & Odock, S.O. (2019). Effect of logistics outsourcing on the performance of dairy processing firms in Kenya. Journal of Procurement and Supply Chain, 3(2), 17-35. Retrieved from https://stratfordjournalpublishers.org/journals/index.php/journal-of-procurement supply/article/view/260 Katz, B.R., Du Preez, N.D., & Louw, L. (2016). Alignment of internal and external business and innovation domains. South African Journal of Industrial Engineering, 27(1), 61-74. DOI:10.7166/27-1-1247 Lalyanpour, N., Doosti, N., & Mohammadzadeh, A. (2011). The Concept of Empowerment and Organizational Commitment of Employees (Case Study: An Insurance Company). Tazehaye Jahan-e Bimeh [Insurance World Updates], 14(163). [in persian] http://noo.rs/ZUaqy Mayer, R.C., Davis, J.H., & Schoorman, F.D. (1995). An Integrative Model of Organizational Trust. Academy of Management Review, 20, 709-734. https://doi.org/10.2307/258792 Matthew, K., Sheila, N. (2021). Trust, commitment, logistics outsourcing relationship quality, relationship satisfaction, strategy alignment and logistics performance – a case of selected manufacturing firms in Uganda. DOI:10.1108/IJLM-05-2020-0215 Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58(3), 20–38. https://doi.org/10.1177/002224299405800302 Mozaffari, M. M. (2017). Quality of Electronic Services in Agile Banking Industry. Business Management Explorations, 9(17), 81-97. [in persian] 10.29252/bar.9.17.81 Nyaga, G. N., Whipple, J. M., & Lynch, D. F. (2010). Examining supply chain relationships: Do buyer and supplier perspectives on collaborative relationships differ?. Journal of Operations Management, 28(2), 101–114. DOI:10.1016/j.jom.2009.07.005 Pourkanef Gorabi, Z. (2020). Examining the Role of Trust, Commitment, and Learning Orientation on the Effectiveness of Logistic Services in the Gilan Major Water Treatment Plant. Proceedings of the 7th National Conference on New Studies and Research in Humanities, Management, and Entrepreneurship of Iran, Tehran. [in persian] https://civilica.com/doc/1028148 Prof, A. (2006). The Relationship Between Job Satisfaction ,Occupational And Organizational Commitment of Academics. Journal of American Academy of Business, 8(1), 87-88. https://brainmass.com/statistics/analysis-of-variance/job-satisfaction-anova-analysis-example-300285 Rahman, S., & Bennett, D. (2009). Advanced manufacturing technology adoption in developing countries: The role of buyer–supplier relationships. International Journal of Production Economics, 120(2), 512–524. DOI:10.1108/17410380910997236 Roxanne, B. (2021). LlamzonFelix Ter Chian TanLemuria Carter. Toward an information systems alignment framework in the wake of exogenous shocks: Insights from a literature review. International Journal of Information Management, 63. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102450 Sangka, B.K., Rahman, S., Yadlapalli, A., & Jie, F. (2019). Managerial competencies of 3PL providers: a comparative analysis of Indonesian firms and multinational companies. The International Journal of Logistics Management, 30(4),1054-1077. https://ro.ecu.edu.au/ecuworkspost2013/7314/ Sarvar Salehi, T., Salimian, H., & Soleimani, H. (2018). Examining the Alignment of Marketing and Business Strategies and Its Role in Creating Competitive Advantage. Proceedings of the 2nd International Conference on New Developments in Management, Economics, and Accounting, Tehran. [in persian] https://civilica.com/doc/782320 Shah Hosseini, M., & Kheiraldin, F. (2018). Examining the Alignment of Strategy, Structure, and Organizational Culture Based on the Strategic Reference Points Model (Case Study: Social Security Branches of Semnan Province). Proceedings of the National Conference on New and Creative Ideas in Management, Accounting, Legal, and Social Studies, Urmia. [in persian] https://civilica.com/doc/825249 Sinkovics, R. R., & Roath, A. S. (2004). Strategic orientation, capabilities, and performance in manufacturer–3PL relationships. Journal of Business Logistics, 25(2), 43–64. https://doi.org/10.1002/j.2158-1592.2004.tb00181.x Tahmasebi Gandomkari, K. (2017). Conceptualizing Relationship Quality in Construction Procurement. Proceedings of the 4th National Conference on Construction and Project Management, Tehran. [in persian] https://civilica.com/doc/717039 Tayles, M., & Drury, C. (2001). Moving from make/buy to strategic sourcing: the outsource decision process. Long Range Planning, 34(5), 605-622. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(01)00080-2 Venus, D., & Safaian, M. (2005). Practical Methods of Banking Services Marketing for Iranian Banks. Negah Danesh Publications. [in persian] Wang, Q., Huo, B., & Zhao, X. (2020). What makes logistics integration more effective? Governance from contractual and relational perspectives. Journal of Business Logistics, 41(3), 259-281. https://doi.org/10.1111/jbl.12236 Zahrabi, S., & Zahrabi, A. (2016). Alignment of Information Technology Strategies and Service Delivery Strategies in the Social Security Organization. International Conference of Management Elites, Tehran. [in persian] https://civilica.com/doc/528990 Zhou, H., Benton Jr, W. C., Schilling, D. A., & Milligan, G. W. (2011). Supply Chain Integration and the SCOR Model. Journal of Business Logistics, 32(4), 332–344. DOI:10.1111/j.0000-0000.2011.01029.x
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |
||