
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 628 |
تعداد مقالات | 9,179 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,530,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,064,766 |
بررسی اثربخشی تلفیق گروه درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مهارتهای اجتماعی بر ترس از ارزشیابی منفی و اجتناب اجتماعی | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 2، تیر 1388، صفحه 11-28 اصل مقاله (325.29 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.1977 | ||
نویسندگان | ||
وکیلیان سارا* ؛ قنبری هاشم آبادی بهرام علی | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه افراد دارای هراس اجتماعی علاوه بر تحریفهای شناختی و اجتنابهای اجتماعی، در به کارگیری مهارتهای اجتماعی مناسب موقعیت نیز دچار کاستی و ضعف می باشند. به همین منظور این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تلفیقی گروه درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مهارتهای اجتماعی بر اجتناب اجتماعی و ترس از ارزشیابی منفی دانشجویان، انجام پذیرفت.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انتصاب تصادفی) می باشد. آزمودنیها پس از انجام مصاحبه بالینی ساخت یافته بر اساس DSM-IV و اجرای آزمون اضطراب اجتماعی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس (13 نفر برای هر گروه)، انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (مداخله تلفیق گروه درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مهارتهای اجتماعی) و گروه کنترل (گروه درمانی شناختی - رفتاری) گماشته شدند. بعد از اتمام دوره 12جلسه ای (سه ماه و هر جلسه دو ساعت) درمان در گروهها، مجددا آزمون اضطراب اجتماعی به عنوان پس آزمون، در هر دو گروه اجرا شد.یافته ها: نتایج تحلیلهای آماری آزمون t نشان داد که، تلفیق گروه درمانی شناختی - رفتاری و آموزش مهارتهای اجتماعی در مقایسه با گروه درمانی شناختی - رفتاری، باعث کاهش معنی دار اجتناب اجتماعی و ترس از ارزشیابی منفی در دانشجویان می گردد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود مولفه آموزش مهارتهای اجتماعی به درمانهای رایج افزوده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
گروه درمانی شناختی؛ رفتاری؛ آموزش مهارتهای اجتماعی؛ اجتناب اجتماعی؛ ترس از ارزشیابی منفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 521 |