
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 628 |
تعداد مقالات | 9,179 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,529,937 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,064,566 |
تاثیر خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 10، دوره 1، شماره 2، تیر 1388، صفحه 29-36 اصل مقاله (232.28 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2017.1978 | ||
نویسندگان | ||
هاشمی تورج* ؛ اقبالی علی؛ محمودعلی لو مجید | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه این تحقیق به بررسی تاثیر آموزش خودآموزی کلامی بر علایم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک می پردازد. به عبارتی دسترسی به این مساله که آیا آموزش خودآموزی کلامی می تواند در بهبود علایم مرضی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک تاثیر مثبتی داشته باشد یا خیر، هدفی بود که پژوهش به قصد دستیابی به آنها انجام پذیرفت.روش: این پژوهش از نوع طرح تجربی (آزمایشی) بود که در آن نمونه ای شامل 20 نفر از دانش آموزان مبتلا به اختلال سلوک از مدارس شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند طرح، گروه آزمایشی در مدت 10 جلسه تحت آموزش خودآموزی کلامی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.یافته ها: نتایج تحلیل های به عمل آمده نشان داد که کاربرد و آموزش خود آموزی کلامی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی آنها می گردد. این یافته ها حایز تلویحات نظری و عملی در زمینه های بالینی بوده و به طور تفضیلی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کاربرد و آموزش خود آموزی کلامی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و روابط بین فردی دانش آموزان دارای اختلال سلوک می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال سلوک؛ خودآموزی کلامی؛ سازگاری اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 583 |