تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 8,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 66,559,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,098,841 |
یک الگوریتم ترکیبی اصلاحی مورچگان برای حل مساله مسیریابی وسیله نقلیه باز ظرفیتدار | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 14، دوره 15، شماره 50، مهر 1396، صفحه 179-191 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2017.2560 | ||
نویسندگان | ||
مجید یوسفی خوشبخت* 1؛ اعظم دولت نژاد2؛ اسماعیل خرم3 | ||
1استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، همدان، ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران | ||
3دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه امیرکبیر تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 اسفند 1390، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1393، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
مساله مسیریابی وسیله نقلیه (VRP) شامل مسیریابی برای یک ناوگان وسیله نقلیه برای سرویسدهی به تعدادی مشتری است که در آن هدف کمینهسازی فاصلههای پیموده شده توسط همه وسائل نقلیه است. در این مساله وسایل نقلیه باید بعد از انجام کامل خدمات به انبار کالا بازگردند. مساله مسیریابی وسیله نقلیه باز (OVRP) با اکثر نسخههای مسائل مسیریابی وسیله نقلیه در ادبیات موضوع متفاوت است و در آن وسائل نقلیه بعد از انجام خدمات به انبار کالا باز نمیگردند. محدودیتهای مورد ملاحظه در این مساله به شرح زیر میباشند. همه وسائل نقلیه دارای ظرفیت یکسانی هستند؛ زمان مسافرت هر وسیله نقلیه نباید از یک مقدار آستانه، که بوسیله مقدار زمان مسافرت قانونی هر راننده تعیین میشود، تجاوز کند؛ تقاضاهای کلی همه مشتریها در یک مسیر نباید از ظرفیت وسیله نقلیه بیشتر باشد؛ هر مشتری فقط یکبار باید بوسیله یک وسیله نقلیه مورد ملاقات قرار گیرد و تقاضای آن برطرف شود. الگوریتم جمعیت مورچگان (ACS) یکی از مشهورترین روشهای فراابتکاری است که در قانون انتقال و بروزرسانی فرمون با سایر نسخههای الگوریتم مورچگان (ACO) تفاوت دارد. براساس معایب موجود در الگوریتم ACS برای حل مساله OVRP، دو اصلاح موثر شامل اطلاعات ابتکاری و قانون انتقال در این مقاله پیشنهاد میگردد. بعلاوه برای بهبود جوابهای بدست آمده بوسیله مورچهها، الگوریتم پیشنهادی با روش جستجوی محلی لین-کرنیگان ترکیب میشود. نتایج روی 16 مثال استاندارد کارایی روش پیشنهادی را در بدست آوردن جوابهای باکیفیت نسبت به بهترین روشهای فراابتکاری نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوریتم جمعیت مورچگان؛ الگوریتم لین-کرنیگان؛ اطلاعات ابتکاری؛ قانون انتقال؛ مساله مسیریابی وسیله نقلیه باز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Hybrid Modified Ant Colony for Solving the Capacitated Open Vehicle Routing Problem | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Yousefikhoshbakht1؛ Azam Dolatnejad2؛ Esmaile Khorram3 | ||
1university | ||
2Young Researchers & Elite Club, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Department of Mathematics and Computer Science, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The vehicle routing problem (VRP) involves routing a fleet of vehicles for serving to a number of customers, with the objective of minimizing the total distance traveled by all the vehicles. In this Problem, the vehicles are required to return to the depot after completing service. The open vehicle routing problem (OVRP) is different from most variants of vehicle routing problems from the literature in that the vehicle does not return to the depot after serving the last customer. The constraints considered in this problem are the following: all the vehicles have the same capacity the traveling time of each vehicle should not exceed a given threshold, which is defined by the drivers_ legal traveling time the total demand of all the customers on a route must not exceed the capacity of the vehicle each customer is visited just once by one of the vehicles, and its requirements must be completely fulfilled. The ant colony system (ACS) is one of the most famous metaheuristic algorithms that differs from the other ant colony optimization (ACO) instances due to its transition rule and updating pheromone. Aimed at the disadvantages existed in the current ACS algorithms for solving the OVRP, two effective modificitions including heuristic information and transition rule are proposed in this paper. Furthermore, this algorithm is mixed with lin-kernigan local search for improving solutions of the ants and exploites more strong solutions. Computational results on sixteen standard benchmark problem instances show that the proposed algorithm is comparable in terms of solution quality to the best performing published heuristics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ant Colony System, Lin-Kernigan Algorithm, Transition Rule, Heuristic Information, Open Vehicle Routing Problem | ||
مراجع | ||
[1] YousefiKhoshbakht, M., Sedighpour, M. (2012). “A Combination of Sweep Algorithm and Elite Ant Colony [6] Schrage, L. (1981). “Formulation and structure of more complex/realistic routing and scheduling problems”, Networks, Vol. 11, pp. 229–232. [27] Lin, S., Kernighan, B. W. (1973). “An effective heuristic algorithm for the traveling salesman problem”, Operations Research Vol. 21, No. 2, pp. 498-516. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |