تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 8,734 |
تعداد مشاهده مقاله | 66,596,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,155,075 |
بررسی تأثیر استفاده از پسماند صنعتی مس در عملکرد آسفالت حفاظتی لایه نازک | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 32، اسفند 1401، صفحه 79-97 اصل مقاله (2.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2022.28720.1616 | ||
نویسندگان | ||
علی زال نژاد1؛ سید عظیم حسینی* 2؛ رضا شیرین آبادی3؛ محمد امامی کورنده4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده فنی و مهندسی، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب | ||
2دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب | ||
3استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی معدن- مکانیک سنگ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب | ||
4استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب | ||
تاریخ دریافت: 24 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1401، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
تقاضا برای استفاده از پسماندهای صنعتی به دلیل اثرات زیستمحیطی و محدودیت منابع طبیعی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. یکی از این پسماندها که مشکلات زیستمحیطی را به همراه داشته، پسماند مس (مسباره) (CW) است. این ماده بهعنوان مواد زائد طبقهبندی میشود. از این جهت، باعث مشکلات زیستمحیطی، بهویژه دفع پسماند، میشود. هدف اصلی این مطالعه، بررسی کاربرد CW در مخلوط آسفالت حفاظتی در مقایسه با سنگدانه معدنی (MA) است. برای این منظور، آزمایشهای چسبندگی مرطوب، سایش در شرایط مرطوب، بارگذاری چرخ- جابهجایی و بارگذاری چرخ- چسبندگی ماسه در پنج ترکیب مختلف شامل CW0+MA100، CW10+MA90، CW20+MA80، CW30+MA70 و CW40+MA60، بر اساس وزن کل سنگدانه، انجام شده است. بر اساس نتایح، مخلوط CW30+MA70 با 8 درصد قیر باقیمانده، چسبندگی مرطوب، سایش، جابهجایی عمودی و جانبی را به ترتیب در حدود 23، 22، 39 و 33 درصد بهبود داده است. از مهمترین دلایل جایگزینی سنگدانه توسط مسباره، تیزگوشگی و درصد زیاد آهن و سیلیس میباشد. به همین دلیل، مطابق آنالیز واریانس، مسباره نقش مؤثرتری در چسبندگی و جابهجایی مخلوطهای آسفالتی نسبت به قیر باقیمانده داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
پسماند مس؛ قیر باقیمانده؛ چسبندگی؛ عریان شدگی؛ جابهجایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of using copper industrial waste on the performance of thin layer surface treatment | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Zalnezhad1؛ Seyed Azim Hosseini2؛ Reza Shirinabadi3؛ Mohammad Emami Korandeh4 | ||
1Department of Civil Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Department of Civil Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Department of Petroleum and Mining Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University | ||
4Department of Civil Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The demand for using industrial waste has increased significantly due to their environmental impacts and limitation of natural resources. Copper waste (CW) is among those that are known to cause environmental problems. Categorized under waste materials, it causes various environmental problems, especially those related to waste disposal. The main purpose of the present study is to investigate the application of CW, as compared to mineral aggregate (MA), in surface treatment. For this purpose, various tests, including wet cohesion test, wet track abrasion test, loaded wheel – displacement test, and loaded wheel – sand adhesion test, were performed on five different mixtures designated as CW0+MA100, CW10+MA90, CW20+MA80, CW30+MA70, and CW40+MA60, with the designations defined based on total aggregate weight. Results showed that, thanks to its unique physical and chemical characteristics, the replaced CW could improve the treatment performance, especially in the CW30+MA70 sample, in terms of abrasion, wet cohesion, and vertical and lateral displacements by about 23, 22, 39, and 33%, respectively, at a residual asphalt of 8%. Also, regarding the analysis of variance, the copper slag is a more effective factor with respect to residual bitumen in increasing the cohesion and reducing the vertical and lateral deformations due to traffic loading | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Copper waste, Residual asphalt, Cohesion, Stripping, Displacement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |