
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 632 |
تعداد مقالات | 9,260 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,743,694 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,157,618 |
نقش پایگاههای هویت، شبکهها و رسانههای اجتماعی در علائم بدریختانگاری بدن در دختران | ||
روان شناسی بالینی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 64، دی 1403، صفحه 83-96 اصل مقاله (855.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jcp.2024.35669.3024 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه احمدپور1؛ علی زینالی* 2 | ||
1گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
2گروه روان شناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 16 دی 1403، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پایگاههای هویت، شبکهها و رسانههای اجتماعی در علائم بدریختانگاری بدن در دختران بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 320 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: فرم اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه حالات هویت خود (بنیون و آدامز، 1986)، مقیاس استفاده از رسانههای اجتماعی (تیوک و تامپسون، 2023) و مقیاس اختلال بدریختانگاری بدن (هانلی و همکاران، 2020) بودند. برای تحلیل دادهها از روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که پراکندگی هویت و وقفه هویت با علائم بدریختانگاری بدن در دختران رابطه مثبت و معنادار داشتند (001P</0)، اما کسب هویت و ضبط هویت با آن رابطه معناداری نداشتند (05P>0/). علاوه بر آن، همه مولفههای شبکهها و رسانههای اجتماعی شامل تصویر بدن، مقایسه، اعتقاد و مصرف با علائم بدریختانگاری بدن در دختران رابطه مثبت و معنادار داشتند (05P<0/). همچنین، پایگاههای هویت و مولفههای شبکهها و رسانههای اجتماعی توانستند بهترتیب 9 درصد و 27 درصد از تغییرهای علائم بدریختانگاری بدن در دختران را پیشبینی نمایند (0/001P<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، پایگاههای هویت و شبکهها و رسانههای اجتماعی نقش معناداری در پیشبینی علائم بدریختانگاری بدن در دختران دارند و میتوانند موجب افزایش بدریختانگاری بدن شوند. بنابراین، نتایج بهدستآمده میتواند جهت آگاهسازی والدین از طریق برنامههای آموزشی مبتنی پایگاههای هویت، شبکهها و رسانههای اجتماعی بر تلویحات کاربردی زیادی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایگاههای هویت؛ شبکهها؛ رسانههای اجتماعی؛ بدریختانگاری بدن؛ دختران. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Identity Status, Social Media and Networks in the Body Dysmorphic Symptoms in Girls | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh Ahmadpour1؛ ALi Zeinali2 | ||
1Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran. | ||
2Department of Psychology, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The present research aimed to determine the role of identity status and social media and networks in the body dysmorphic symptoms(BDS) in girls. Method: This research was descriptive from correlational type. The research population was female Khoy IAU students in the 2023-2024 academic years. The sample size based on the Krejcie and Morgan table was determined 320 people, selected by multistage cluster sampling method. Research tools included: demographic information form, ego identity status questionnaire (Bennion & Adams, 1986), social media use scale (Tuck & Thompson, 2023) and body dysmorphic disorder scale (Hanley et al., 2020). For data analysis used from Pearson's correlation coefficients and multiple regression methods. Results: The results showed that identity diffusion and identity moratorium had a positive and significant relationship with BDS in girls (P<0.001), but identity achievement and identity foreclosure had no significant relationship with it (P>0.05). In addition, all components of social media and networks including body image, comparison, belief and consumption had a positive and significant relationship with BDS in girls (P<0.05). Also, identity status and components of social media and networks were able to predict 9% and 27% of the changes in BDS in girls, respectively (P<0.001). Conclusion: According to the results of the study, identity status and social media and networks play a significant role in predicting BDS in girls and can lead to increasing BDS. Therefore, the obtained results can have many practical implications for informing parents through educational programs based on identity status and social media and networks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity Status, Networks, Social Media, Body Dysmorphic, Girls. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |