تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 586 |
تعداد مقالات | 8,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 66,559,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,098,837 |
توسعه یک مدل ترمودینامیکی جهت شبیهسازی بلادرنگ رفتار گذرای موتور توربوجت در محیط سیمولینک | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 50، مهر 1396، صفحه 95-108 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2017.2554 | ||
نویسندگان | ||
محمد فرجی؛ مهدی جهرمی* ؛ جاماسب پیرکندی؛ مصطفی محمودی؛ جواد اذعانی | ||
مجتمع دانشگاهی هوافضا | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1394، تاریخ پذیرش: 15 تیر 1394 | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به توسعه یک مدل دینامیکی با قابلت عملکرد بلادرنگ برای کاربرد در مدلسازی آیروترمودینامیک موتورهای توربوجت در محیط سیمولینک نرمافزار متلب میپردازد. عناصر اختصاصی موتور به وسیله معادلات غیر خطی و با استفاده از روش دینامیک حجم بین اجزاء مدلسازی شدهاند. به واسطه استفاده از متغیرهای نقطه طراحی در فرایند شبیهسازی، مدل قابلیت تطابق با ویژگیهای یک موتور خاص را دارا میباشد. در مدلسازی دینامیکی سه عامل دینامیک شفت، دینامیک حجم و دینامیک انتقال حرارت در مدل مورد نظر گنجانده شده است. جهت اعتبار سنجی نتایج مدل، ترمهای دور موتور و نیروی پیشرانش در یک عملیات شتاب معکوس با نتایج نرمافزار GSP مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج حاصله توانایی مدل را در شبیهسازی عملکرد گذرا نشان میدهد به نحوی که بیشینه خطا کمتر از 4% برآورد می-گردد. سپس روشی نوین جهت کاهش زمان محاسبات و ایجاد قابلیت عملکرد به صورت بلادرنگ، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده آن است که میتوان با انتخاب گام زمانی ثابت برای حلگر نرم افزار و مقیاس نمودن کوچکترین حجم (در بین حجم کنترلهای مشخص شده در مدل) بر حسب همان گام زمانی، به قابلیت عملکرد بلادرنگ دست یافت. خطای محاسبات پارامترهای اساسی موتور در این شرایط، کمتر از 5/0% میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیروترمودینامیک؛ توربوجت؛ سیمولینک؛ شبیهسازی؛ مدلسازی؛ بلادرنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
DEVELOPMENT OF A DYNAMIC MODEL FOR SIMULATION OF REAL-TIME TRANSIENT TURBOJET ENGINE PERFORMANCE IN SIMULINK | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Faraji؛ Mehdi Jahromi؛ Jamasb Pirkandi؛ Mostafa mahmoodi؛ Javad Ezani | ||
چکیده [English] | ||
This study deals with developing a dynamic model with capacity for use in aero-Thermodynamic real-time performance modeling of turbojet engines in MATLAB/Simulink environment. The elements of the engine are modeled by means of non-linear equations and using the inter component volume dynamics method. Through the use of the design point variables in the simulation, the model is capable to adapting with the characteristics of a particular engine. The three factors including, rotor dynamic, volume dynamic and heat soakage are considered in the dynamic model. To validate the modeling approach, the rotational speed and net thrust are compared with the results of the GSP program. The results show the ability of the model to simulate the transient performance such that the maximum error is estimated less than 4 percent. Then a new method to reduce the computational time and create a real-time performance capabilities, was studied. The results indicate that it is possible to select a fixed time step for solver and time scaling the smallest volume (from specified control volumes in the model), the real-time ability to be achieved. In these circumstances, the error in calculation of basic parameters of the engine is less than 0.5 percent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aero-Thermodynamic, Turbojet, Simulink, Simulation, modeling, Real-Time | ||
مراجع | ||
[1] Asgari, H., XiaoQi, C., Sainudiin, R. (2013). “Modelling and Simulation of Gas Turbines”. Modelling | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 552 |