تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 583 |
تعداد مقالات | 8,685 |
تعداد مشاهده مقاله | 66,514,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,051,082 |
بررسی توان تصاویر پهپادی دقیق در ارزیابی پدیده فرسودگی آسفالت (نمونه موردی: روستای الوار سفلی، حوالی شهر تبریز) | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، آذر 1397، صفحه 99-116 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2018.13220.1260 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر تقی پور1؛ حمید رسولی* 2؛ افشین فامیلی3 | ||
1استادیار دانشگاه دامغان، دانشکده علوم زمین، دانشگاه دامغان،دامغان، ایران. | ||
2کارشناس ارشد سنجش از دور و GIS، دانشکده برنامهریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز | ||
3دانشجوی دکتری حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه کلمسون، ایالت کارولینای جنوبی، آمریکا | ||
تاریخ دریافت: 06 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 12 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
پدیده پیری و شیارشدگی آسفالت یکی از عوامل عمدهی کاهش عمر مفید آن است. در دهه اخیر و با تصاویر دارای دقت مکانی بالا (کمتر از 10 سانتیمتر)، عملاً قابلیت کنترل کیفیت سطح جادهها به صورت کمی و با دقت بالا بهدست آمده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیدهی پیری و شیارشدگی ایجاد شده روی آسفالت و ارزیابی توان DSM مستخرج از تصاویر پهپادی در زمینه کنترل کیفیت آسفالت در روستای الوار سفلی صورت گرفته است. تصویربَرداری فَراطِیفی برای سه نوع آسفالت دارای عمر کمتر از 2 سال، بین 4 تا 7 سال و بیشتر از 10 سال نشان میدهد که نمودار آسفالت داری عمر کمتر از دو سال همواره پایینتر از سایر نمودارهاست، چرا که قیر استفاده شده در ترکیب آسفالت پس از گذشت مدت مشخصی کیفیت خود را از دست داده، روشنتر شده و در نتیجه بازتاب سطحی آن بیشتر میشود. صحتسنجی نقاط تعلیمی انتخاب شده روی زمین برای فرسودگی، دقت کلی برابر 95% و ضریب کاپا 95 را نشان میدهد که بیانگر دقت بالا و صحت نتایج است. همچنین، دقت مکانی بالا (7.5 cm) امکان مطالعه شیارشدگیهای نوع دوم و سوم و امکان بررسی عمق ترک خوردگی و تنش با استفاده از این تصاویر در حد سانتیمتر را نشان میدهد. نتایج بررسیها نشان داد که DSM حاصل از همپوشانی تصاویر پهپادی، قابلیت استخراج شیبهای عرضی سطوح معابر و خیابانها را داراست که این مورد در بررسی میزان نشست آسفالت در گذر زمان کاربردی است. در صورت رفع مشکل و استانداردسازی شیب سطوح جادهها و معابر، عملاً میزان آبگرفتگی معابر در فصول سرد کاهش یافته و بر عمر مفید آسفالت افزوده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
پهپاد (پهباد)؛ پیری آسفالت؛ شیارشدگی آسفالت؛ نمودار طیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Road Pavement Distress Extraction Using UAV Imageries (Case Study: Alvar-e-Sofla Village near Tabriz) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Akbar Taghipour1؛ Hamid Rasouli2؛ Afshin famili3 | ||
1Assistant Profesor, Faculty of Earth Sciences, Damghan University, Damghan, I. R. Iran. | ||
2MSc. in GIS and RS, Faculty of Planning and Environmental Sciences, Tabriz University, Tabriz, I. R. Iran. | ||
3PhD Candidate, Department of Civil Engineering, Clemson University, South Carolina, United States of America | ||
چکیده [English] | ||
Aging and rupture phenomena are important factors which decrease the useful life of asphalt. During the recent decade, by using the images with high spatial accuracy (less than 10 cm) the qualitative monitoring of roads’ surfaces has been achieved. The present study has been performed to evaluate the aging and rupture phenomena on asphalt surface and to evaluate the DSM, extracted from drone images, in asphalt quality control in Alvar-e- Sofla village, Tabriz, Iran. Hyperspectral imaging for three kinds of asphalt (less than 2 years, 4 to 7 years and more than 10 years old) revealed that the 2-year old asphalt has always lower graph than the others because, after a while, the asphalt bitumen losses its quality and gets lighter and thus its surface reflection increases. Calibration of selected learning points for distress shows overall accuracy of 95% and CAPA coefficient of 95, which reveals the high accuracy and correctness of the results. Also, high spatial accuracy (7.5 cm) shows the ability to study type 2 and 3 ruptures, in addition to cracking-depth evaluation and stress via these images at centimeter scale. Results showed that the obtained DSM from overlapping of drone images has the ability to extract lateral slopes of pedestrian and streets, which are applicable in evaluation of asphalt subduction amount during the time. If this problem is fixed and the road slope is standardized, practically the flooding events in cold seasons will be reduced and useful life of asphalt will be increased. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Drone, Asphalt aging, Asphalt rupture, Spectral graph | ||
مراجع | ||
حیدری، ع. ا. 1391. "آسفالت گرم و سرد". سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران. خبیری، م. م. و خویش اردستانی، ا. 1392. "مروری بر کاربردهای سنجش از دور در تحلیل شرایط سطحی روسازی خیابانهای شهری". پنجمین کنفرانس برنامهریزی و مدیریت شهری، مشهد مقدس. ذوالفقاری، م. 1367. " نقشه برداری- شناخت کلی". انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر. سلمانی، س. و رسولی، ح. 1396. "سنجش از دور حرارتی". انتشارات پژوهشهای دانشگاهی. علویپناه، ک. 1382. "کاربرد سنجش از دور در علوم زمین (علوم خاک) ". دانشگاه تهران. غفارپور جهرمی، س. و خدایی، ع. 1388. "تأثیر خصوصیات فیزیکی- هندسی فیلترهای نوین و سنتی بر مشخصات مکانیکی مخلوطهای آسفالتی". پژوهشنامه حمل و نقل، 6(1): 41-50. فاطمی عقدا، س. و رضایی، ی. 1393."مبانی سنجش از دور". انتشارات آزاده تهران. مختاری، م. ح. و نجفی، ا. 1394. "مقایسه روشهای طبقهبندی ماشین بردار پشتیبان و شبکه عصبی مصنوعی در استخراج کاربریهای اراضی از تصاویر ماهوارهای لندست TM. علوم آب و خاک، 19(72): 35-44. مرکز آمار ایران. 1395. " نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن (کل کشور)". تهران. نیکخو، ن.، ایلدرمی، ع. و نوری، ح. 1394. تحولات کاربری اراضی شهر ملایر با بهرهگیری از سنجش از دور. فصلنامه آمایش محیط، 30: 63-86. وزرات مسکن و شهرسازی. 1375. "راهنمای آییننامه طراحی راههای شهری". جلد 3، بخش اجزای نیمرخهای عرضی. Airsight UAV. 2016. “Pavement inspections”. Available online: https://www.airsight.de/en/consulting/uav- aerodrome-inspections.html#references (accessed on14 March 2016).
Aksoy, A., Şamlioglu, K., Tayfur, S. and Özen, H. 2005. “Effects of various additives on the moisture damage sensitivity of asphalt mixtures”. Constr. Build. Mater., 19(1): 11-18.
Askari, G., Li, Y. and MoezziNasab, R. 2014. “An adaptive polygonal centroidal Voronoi Tessellation algorithm for segmentation of noisy SAR images”. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, The 1st ISPRS International Conference on Geospatial Information Research, 15-17 November, Tehran, Iran.
Attoh-Okine, N. and Adarkwa, O. 2013. “Pavement condition surveys-overview of current practices”. Delaware Center for Transportation, University of Delaware, Newark, USA.
Cortes, C. and Vapnik, V. 1995. “Support-vector networks”. Machine Learning, 20: 273-297.
Cunningham, M. 2009. “More than just the Kappa coefficient: A program to fully characterize inter-rater reliability between two raters”. SAS Global Forum 2009, Paper 242, pp. 1-7.
Curphey, D. R., Fronek, D. K. and Wilson, J. H. 1986. “Highway pavement surface remote sensing using video image processing”. Proceedings of the ASCE Spring Convention, , 29 April-2 May, Denver, CO, USA.
Guo, H. D. 2010. “Understanding global natural disasters and the role of earth observation”. Int. J. Digit Earth, 3: 221-230.
Hartgen, D. T., Fields, M. G. and Feigenbaum, B. 2014. “21st annual report on the performance of state highway systems (1984-2012)”. Reason Foundation, Los Angeles, CA, USA.
Herold, M. 2004. “Understanding spectral characteristics of asphalt roads”. National Center for Remote Sensing in Transportation, University of California, Santa Barbara.
Hongzhou, G. 2001. “Application of remote sensing technology in engineering geological survey of Datong-Yuncheng Highway”. China Aero Geophysical Survey and Remote Sensing Center for Land and Resources.
Jensen, J. R. and Cowen, D. D. 1999. “Remote sensing of urban/suburban infra structure and socio-economic attributes”. Photogramm. Eng. Remote Sens., 81: 709-720.
Kim, H., Soleymani, H., Han, H. and Nam, H. 2006. “Evaluation of asphalt pavemen track sealing performance using image processing technique”. Proceedings of Software International Symposium on Automation and Robotics in Construction (ISARC), ,3-5 October, Tokyo, Japan, pp. 341-345.
Lippitt, C. D. 2015. “Perspectives from the field: Remote sensing from small unmanned platforms: A paradigm shift”. Environ. Pract., 17(3): 235-236.
McGhee, K. H. 2004. “Automated pavement distress collection techniques: A synthesis of highway practice”. National Cooperative Highway Research Program, Transportation Research Board, Washington, DC, USA.
Mettas, C., Themistocleous, K., Neocleous, K. and Hadjimitsis, D. G. 2015.”Monitoring Asphalt pavement damages using remote sensing techniques”. Proceedings of SPIE, The International Society for Optical Engineering 9535, June.
Schnebele, E., Tanyu, B. F., Cervone, G. and Waters, N. 2015. “Review of remote sensing methodologies for pavement management and assessment”. Eur. Transport. Res. Rev., 7: 1-19.
Tang, L. and Shao, G. 2015. “Drone remote sensing for forestry research and practice”. J. For. Res., 26: 791-797.
Timm, D. H. and McQueen, J. M. 2004. “A study of manual vs. automated pavement condition surveys”. Alabama Department of Transportation, Montgomery, AL, USA.
Wang, K. C. P. 2000. “Designs and implementations of automated systems for pavement surface distress survey”. J. Infrastruct. Syst., 6: 24-32.
Wolters, A., Zimmerman, K., Schattler, K. and Rietgraf, A. 2011. “Implementing pavement management systems for local agencies”. Illinois Center for Transportation, Rantoul, IL, USA.
Yuan, X., Fu, J., Sun, H. and Toth, C. 2009. “The application of GPS precise point positioning technology in aerial triangulation’. ISPRSJ Photogramm. Remote Sens., 64: 541-550.
Zhang, S., Bogus, S. M., Lippitt, C. D., Neville, P. R. H., Zhang, G., Chen, C. and Valentin, V. 2015. “Extracting pavement surface distress conditions based on high spatial resolution multispectral digital aerial photography”. Photogramm. Eng. Remote Sens., 81(9): 709-720. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 900 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,000 |