تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 593 |
تعداد مقالات | 8,812 |
تعداد مشاهده مقاله | 66,759,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,325,252 |
طراحی شبکه زنجیره تأمین لجستیک معکوس پسماند جامد شهری مطالعه موردی: شهر شیراز | ||
مدل سازی در مهندسی | ||
مقاله 25، دوره 17، شماره 56، اردیبهشت 1398، صفحه 313-325 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله صنایع | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jme.2018.14255.1401 | ||
نویسندگان | ||
یاسمن اسمعیل زاده1؛ هادی صاحبی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2استادیار، عضو گروه سیستم های اقتصادی اجتماعی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1397، تاریخ بازنگری: 15 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
در سالیان اخیر، عمدتاً به دلیل افزایش نگرانیهای اجتماعی پیرامون محیطزیست، عبارت لجستیک معکوس ارتباط زیادی با مدیریت پسماند پیداکرده است. درواقع، مدیریت پسماندهای جامد شهری میتواند بهعنوان یکی از مسائل لجستیک معکوس در مدیریت زنجیره تأمین در نظر گرفته شود. در این پژوهش مدلی برای طراحی شبکه زنجیره تأمین لجستیک معکوس پسماند جامد شهری ارائهشده است؛ که با استفاده از دو تابع هدف سود و مسائل زیستی سعی شده است که دو بعد از توسعه پایدار در نظر گرفته شود. تابع هدف اقتصادی به بررسی بیشینهسازی سود و تابع هدف زیستمحیطی به بررسی کمینهسازی میزان انتشار گاز CO2 ناشی از حمل زباله و نگهداری زباله در محل دفن میپردازد. مدل پیشنهادی قادر به تعیین تعداد و مکان بهینه تسهیلات و جریان مواد بین گرهها در سطوح مختلف شبکه بهمنظور دستیابی همزمان به اهداف اقتصادی و زیستمحیطی است. بهمنظور حل مدل چندهدفه از روش محدودیت اپسیلون استفادهشده است. همچنین بهمنظور کاهش فضای جواب مسئله و پایش مکانهای بالقوه تسهیلات شبکه زنجیره تأمین موردمطالعه یک روش مؤثر رتبهبندی مانند تحلیل پوششی دادهها ارائهشده است. پژوهش حاضر، بهمنزله پژوهش کاربردی از دادههای واقعی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز استفاده نموده است و مدل پیشنهادی در نرمافزار GAMS حلشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی زنجیره تأمین لجستیک معکوس؛ پسماندهای جامد شهری؛ تحلیل پوششی دادهها؛ روش محدودیت اپسیلون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A reverse logistics supply chain network design for municipal solid waste Case Study: Shiraz City | ||
نویسندگان [English] | ||
yasaman esmaeelzadeh1؛ hadi sahebi2 | ||
1Master of Science (MSc), Faculty of Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology | ||
2phd, industrial engineering, iran university of science and technology | ||
چکیده [English] | ||
In recent years, because of the increased social concerns about the environment, the reverse logistics concept has been linked to waste management. In fact, municipal solid waste management can be considered as one of the reverse logistics issues in managing the supply chain. In this research, a model for the design of a supply chain network of reverse logistic for municipal soild waste is presented. Using the two objective of profit and biological functions, we have tried to consider two dimensions of sustainable development.The economic objective function examines the maximization of profit and the environmental objective function examines the minimization of co2 due to waste transportation and landfill storage. The proposed model is able to determine the optimal number and the location of facilities and materials flow between nodes at different levels of the network in order to achieve simultaneous economic and environmental goals. The ɛ-constraint Methods has been used to solve a multi-objective model. Also, in order to reduce the problem space and monitor the potential locations of the supply chain network facility, an effective ranking method such as data envelopment analysis is presented. The present study has been used as an applied research data from the waste management organization of Shiraz Municipality and the proposed model has been solved in GAMS software. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reverse Logistics Supply Chain Design, municipal Solid Waste, Data Envelopment Analysis, ɛ-constraint Methods | ||
مراجع | ||
[1] Akshay Mutha and S. Pokharel, "Strategic network design for reverse logistics and remanufacturing using new and old product modules", Computers & Industrial Engineering, Vol. 56, 2009, pp. 334-346. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |