
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 621 |
تعداد مقالات | 9,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 67,449,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,979,144 |
بررسی تغییرات شیمیایی قیر پیر شده بر اثر افزودن مقادیر بهینه سازی شده جوانسازها باتوجه به قطبیت جوانسازها | ||
مهندسی زیر ساخت های حمل و نقل | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 41، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22075/jtie.2025.35346.1692 | ||
نویسندگان | ||
منصور فخری* 1؛ علیرضا علوی2؛ مرتضی قنبری2 | ||
1استاد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
2دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 12 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 18 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 16 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
پیر شدگی قیر یکی از خصوصیات اجتناب ناپذیر در آسفالت بوده و باعث سختی بیش از اندازه قیر و شکننده شدن آن میشود. لذا، جوانسازها برای استفاده در مخلوطهای آسفالتی پیر شده و بهبود عملکرد مخلوط آسفالت بازیافتی توصیه میشوند. محاسبه درصد دقیق جوانسازها یکی از چالش برانگیزترین جنبههای استفاده از این افزودنیها در قیر پیر شده میباشد. در این مطالعه از درجه نفوذ، انرژی آزاد سطح و شاخص نفوذپذیری برای محاسبه درصد بهینه سه جوان کننده متمایز شامل روغن ضایعات پخت و پز (WCO)، روغن ضایعات موتور خودرو (WEO) و روغن آروماتیک استفاده شده است. در انتها مقادیر جوانسازهای مورد بررسی بوسیله روش سطح پاسخ (RSM) تحلیل و بهینهسازی شد. همچنین در گام بعد مقادیر بهینه شده، با استفاده از طیف سنج فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) بررسی شدند و مشخصههای تاثیرگذار آن مانند شاخصهای سولفوکسید و کربونیل، مقادیر اکسیداسیون و همچنین نسبت مالتین به آسفالتین محاسبه شدند. روغن آروماتیک حدود ۶۰ درصد شاخص کربونیل و ۶۷ درصد شاخص سولفوکسید را کاهش داد و بیشترین تاثیر را در بهبود شاخصهای یاد شده، ایجاد کرد. روغن ضایعات پخت و پز با افزایش ۱۱۴ درصدی بیشترین افزایش نسبت مالتین به آسفالتین و با ۶۸ درصد بیشترین کاهش در نسبت اکسیداسیون را داشت، در حالی که روغن ضایعات موتور خودرو با ۷۴ درصد افزایش نسبت مالتین به آسفالتین و ۵۵ درصد کاهش اکسیداسیون کمترین تأثیر را نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
انرژی آزاد سطحی؛ قیر پیر شده؛ جوان ساز؛ روش سطح پاسخ؛ بهینه سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of chemical impacts of polar optimization of rejuvenators on aged binder | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansour Fakhri1؛ Alireza Alavi2؛ Morteza Ghanbari2 | ||
1Professor, Department of Raod and Transportation, Faculty of Civil Engineering, K.N.Toosi University, Tehran, I.R. Iran | ||
2Faculty of Civil Engineering, K.N.Toosi University, Tehran, I.R. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Bitumen aging is one of the inevitable characteristics of asphalt and it causes excessive bitumen hardness and brittleness. Therefore, rejuvenators are recommended for use in aged asphalt mixtures and to improve the performance of recycled asphalt mixtures. Using from optimized percentages of rejuvenators is one of the most challenging aspects of using these additives in aged bitumen. In this study, optimized percentages were calculated by the penetration grades, polar parameters of surface free energy and penetration indices of three different rejuvenators including waste cooking oil (WCO), waste engine oil (WEO) and aromatic extraction oil. Also, Response surface method (RSM) was used for optimization of rejuvenators' utilization. Finally, the optimized samples were investigated by using Fourier transform infrared spectrometer (FTIR) so, its effective indicators such as sulphoxide indices, carbonyl indices, oxidation parameters and malten to asphaltene ratios were calculated. Aromatic extraction oil reduced carbonyl index and sulfoxide index by approximately 60% and 67%, respectively. Waste cooking oil had the greatest increase in the malten to asphaltene proportion with increase of 114% and the largest decrease in the oxidation ratio by68%, while the waste engine oil had the least effect with 74% growth of the ratio of malten to asphaltene and 55% reduction of oxidation parameter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Surface Free Energy, Aged bitumen, Rejuvenator, Response surface method, Optimization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 |